Spring naar de content

Twitter reageert op #beyond140, in maximaal 140 tekens

Vaarwel 140-karakterslimiet op Twitter. Het sociale medium gaat uitbreiden. De een spreekt van een doodsteek, de ander van een gouden greep.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Rowie van der Vliet

Bovenstaande intro bedraagt 140 karakters. Voor de doorgewinterde Twitteraar zal het haast automatisch gaan. Was het bericht langer geweest, dan had je op Twitter het bericht in tweeën kunnen splitsen en aan de tweede tweet #pt  kunnen toevoegen. PT staat voor past tweet. Een andere manier is er niet om langere berichten op Twitter te plaatsen. Nog niet. Het sociale medium is achter gesloten deuren druk bezig met het uitbreiden van het aantal toegestane karakters.

Het project wordt ‘beyond 140‘ genoemd en staat vooralsnog op de planning voor maart 2016. Er is een grote kans dat Twittergebruikers vanaf die datum 10.000 karakters mogen gebruiken, hetzelfde toegestane woordenaantal als in de message-functie van Twitter. Waarschijnlijk zult u in de toekomst eerst 140 karakters zien, waarna het langere bericht te lezen is door een uitvouwfunctie.

Doodsteek
Wie zoekt op de hashtag #beyond140 komt nogal wat negatieve berichten tegen – het is en blijft natuurlijk Twitter. Gebruikers vinden dat het initiatief de kernwaarde van Twitter te grabbel gooit.

Hans Bennis, taalkundige en hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam, kan zich hierin vinden. Dit komt naar voren in zijn onderzoek over afkortingen op Twitter en sms. Hij stelt tegenover tijdschrift Onze Taal: “Het is creatief omgaan met taal, waarbij als vanzelf regels ontstaan. Het gaat er niet om of het taalkundig correct is, maar dat er allerlei variëteiten worden gecreëerd. Dat houdt een taal levend.”

Het plan komt waarschijnlijk voort uit de onvrede van CEO Jack Dorsey over de stilstaande gebruikersaantallen. Twitter heeft 300 miljoen gebruikers, maar dat heeft Twitter al een tijdje. Timothy B. Lee schrijft op de Amerikaanse nieuwssite Vox: “Technologie wordt een hit, omdat het aan een bepaalde behoefte voldoet. Als je een product opnieuw probeert uit te vinden, jaag je vaker oude gebruikers weg dan dat je nieuwe aantrekt. (–) Wat Twitter nodig heeft is een hogere dosis van zelfrespect. (–) Dat andere sites grotere bezoekersaantallen trekken is geen reden om te stellen dat Twitter het slecht doet.”

Gouden greep
En er is een groep gebruikers die wel degelijk op zoek lijkt te zijn naar een functionaliteit zoals in de nieuwe plannen. De hashtag #pt wordt niet voor niets gebruikt. Daar komen best wat handelingen bij kijken, zo beschrijft techblogger M.G Siegler. “Wat zo gek is aan deze trend is dat het niet makkelijk is. Je moet eerst een app openen, dan een notitie plaatsen, daar een screenshot van nemen. Twitter openen, een tweet typen, op de button klikken om een foto toe te voegen en je bericht te versturen. Dat zijn veel handelingen om een simpel, kort bericht te versturen.” Volgens Siegler is het voor veel artiesten en atleten wel een betere manier om te communiceren. Hij vervolgt: “Het begint erop te lijken dat Twitter een manier moet aanbieden om dit op hun platform te doen. Deze ‘hack’ kunnen ze nooit stoppen. Dus ze kunnen het beter omarmen.”

Paul McNamara van NetworkWorld, een online vaktijdschrift voor Amerikaanse IT’ers, onderschrijft dit: “Ik heb het te vaak meegemaakt dat het simpelweg niet lukte om wat ik wilde zeggen in 140 karakters te stoppen. Wat doe ik wanneer dat gebeurt? Dan klik ik door naar Facebook.”

The New York Times spreekt in een artikel over geheime bronnen die hun identiteit niet wilden prijsgeven uit angst voor hun baan; zij kondigen de verandering aan voor maart 2016. Speculatie, vooralsnog. Al lijkt het aannemelijk dat Twitter wel degelijk bezig is met dergelijke plannen, want CEO Jack Dorsey plaatste namelijk deze tweet:

Bovenal is het vermakelijk om te zien hoe Twitteraars reageren op de verwachte verandering: