Spring naar de content

Bij Demy de Zeeuw wint de mode het langzaam van het voetbal

Wat doet een topsporter eigenlijk op de momenten wanneer hij of zij niet bezig is met sporten? In deze rubriek worden sporters bevraagd naar hun leven buiten de sportwereld. In aflevering veertien voetballer Demy de Zeeuw (32). Voetballers en hun liefde voor mode staan sinds ‘de hoed van Memphis’ vol in de aandacht. De Zeeuw is zo’n voetballer met een modepassie, en meer. Inmiddels runt hij zelfs zijn eigen kledingmerk.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Lennart Bloemhof

Het begon bij De Zeeuw allemaal met een gezonde liefde voor schoenen. Als jongetje probeerde hij zijn schoeisel zo lang mogelijk netjes te houden, maar dat is lastig voor iemand die niets liever deed dan voetballen. “Ik voetbalde iedere dag. Dus als ik nieuwe schoenen had, begon ik met de bal alleen onder de voet houden. Daarna ging ik de bal voorzichtig met de punt wegtikken. Een week later schoot ik vol met de wreef. En als die schoenen vies waren, wilde ik het liefst zo snel mogelijk nieuwe,” legt hij uit.

Inmiddels puilen de kasten van De Zeeuw uit met schoenen, maar ook met colberts en tassen; twee andere kleding- en modeaccessoires die hij graag draagt en verzamelt. Kleding is voor de voetballer een manier om zich te uiten, zonder dat hij iets hoeft te zeggen. Al snel tijdens zijn voetbalcarrière kreeg hij het idee dat hij ook na zijn loopbaan iets met mode wilde blijven doen.

Lange autoritten
Concreet werd dat nooit, tot hij in zijn tijd als speler bij Spartak Moskou (De Zeeuw speelde daar tussen 2011 en 2013, red.) veel tijd had om na te denken over zijn leven na het voetbal. “Ik zat daar vijf tot zes uur per dag in de auto,” vertelt hij. Tijdens een van die lange autoritten is het idee voor BALR. ontstaan, het kledingbedrijf met een voetbalsausje dat hij in 2013 oprichtte. Het was voor De Zeeuw een manier zijn ene hobby, mode, te combineren met de andere: ondernemen.

De Apeldoorner runde namelijk al bijvoorbeeld de populaire voetbalwebsite by433.com (ruim 8 miljoen volgers op Instagram). Voor BALR. zocht De Zeeuw contact met twee partners om het bedrijf op te starten. Daarna kwamen al snel twee voetbalvrienden in beeld met wie hij nog op het WK in 2010 voor Nederland tot de finale reikte en die dezelfde interesse in kleding, schoenen en alles daaromheen deelden: Gregory van der Wiel en Eljero Elia. Nu timmeren De Zeeuw, Van der Wiel en Elia met hun bedrijf aan de weg.

demydezeeuw_HP
Demy de Zeeuw in het shirt van Oranje. In totaal speelde hij 27 interlands

Succes
De voetballers ontwerpen de kleding zelf. De Zeeuw wil graag kleding en accessoires verkopen die hij zelf ook zou dragen. “En dat zijn de wat duurdere merken; Yves Saint Laurent of Dior. Daar wordt de BALR.-kleding dus ook op gebaseerd.” Het concept slaat aan. Topspelers als Angel Di Maria (Paris Saint-Germain) en Olivier Giroud (Arsenal) lopen in zijn kleding, net als dj’s Tiësto en Martin Garrix. “We groeien elke dag. Vorige week hebben we nog een nieuw kantoorpand geopend en zijn bezig een tour met pop-up stores op te zetten.”

Hij merkt dat het merk populairder wordt aan het aantal mensen dat hij ziet lopen in een BALR.-shirt. De eerste keer was dat nog heel bijzonder. Nu is het bijna normaal, zoals vorige week zaterdag nog in het Ziggo Dome, toen hij een show van de Amerikaanse cabaretier Kevin Hart bezocht. “Twee shirtjes en twee petten,” zegt De Zeeuw trots. Ondertussen reist hij de wereld over voor zaken, van Dubai en Koeweit tot binnenkort China. Daar heeft hij alle tijd voor, want de voetballer heeft momenteel geen club.

Wie op een rijtje zet wat De Zeeuw momenteel dagelijks allemaal te doen heeft, zou bijna denken dat hij allang afscheid heeft genomen van het voetbal. Dat is niet het geval, want officieel is hij nog niet gestopt. Alleen als de goede club langskomt, trekt hij zijn voetbalschoenen nog een keer aan. Dat zijn geen clubs uit landen als Polen of Hongarije, want dat wil hij zijn vriendin en dochtertje niet aandoen. Zelfs tegen Nederlandse clubs zegt hij niet automatisch ja.

Vooroordelen
Hij trekt in de herfst van zijn carrière liever naar de Verenigde Staten of het Midden-Oosten. “Voor de levensstijl,” stelt De Zeeuw. En als het allemaal niets wordt, zal hij niet treuren. Hij is gelukkig met hoe hij nu door het leven gaat. “Ik doe alles wat ik leuk vind: ontmoet nieuwe mensen, reis veel, design dingen en leer iedere dag.”

Hij erkent wel zo af en toe verbaasde opmerkingen te krijgen uit zijn omgeving nu zijn kledinghobby het langzaam wint van zijn voetbalhobby. “Zonde, zeggen ze dan. Er zijn veel vooroordelen. Niet iedereen begrijpt het. Alleen de mensen die me kenden wisten altijd wel dat ik ondernemend was. Je ziet genoeg voetballers die na hun carrière ergens maar de zoveelste voetbalschool oprichten. Dat wil ik niet. En aan de andere kant: ik kijk nog veel voetbal op tv, doe het graag en wil best nog ergens spelen. Die voetballer blijft altijd in je zitten.”

Picking and packing with care. @balr #Buildingthebrand ⚽❤ cc: @_kenmunoz

Een video die is geplaatst door Demy de Zeeuw (@demydezeeuw) op