Spring naar de content

Hoe fabeltjeskrant Daily Mail het internet wil veroveren

Niet de websites van internationale kwaliteitskranten als The New York Times, The Guardian en populaire websites als Buzzfeed worden het best bezocht door internetgebruikers. Nee, dat is de website van het Britse tabloid Daily Mail. En de krant kan zijn bereik door een slimme deal vergroten.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Jessy de Cooker

De noodlijdende techgigant Yahoo, concurrent van Google, staat sinds 2013 namelijk te koop. Daily Mail en andere financiële investeerders overwegen een bod te doen op het bedrijf, meldt The Wall Street Journal, waarbij de interesse lijkt uit te gaan naar de media-activeiten van Yahoo. Yahoo weet namelijk wel een miljard mensen te bereiken. Een samenwerking met het geschreven medium met het grootste webbereik onder de Engelstalige media is volgens insiders van techblog Quartz en The Guardian heel aannemelijk.

Maar ho even, Daily Mail, dat is toch die krant vol speculaties en met schreeuwerige koppen?

Kritiek
Daily Mail heeft een geschiedenis die aan elkaar hangt van schandalen, en heeft het afgelopen jaar dan ook enkele – vooral – ethische klappen te verduren gehad. Criticasters schilderen het tabloid af als een simpel platform voor journalisten die slechts andermans nieuwtjes kopiëren en plakken en roddels van anonieme bronnen toevoegen. Met talloze rechtszaken als gevolg.

Neem de verloving van George Clooney met Amal Alamuddin. In een Daily Mail-artikel over dit heuglijke feit wordt de ‘moeder’ van Amal aangehaald. Die is boos dat haar dochter geen Druze, een islamitische stam in Libanon, trouwt. Ook worden anonieme vrienden van Amal aangehaald, die grappen over de gebruiken van de Druzen met overspelige mannen. Alleen is er één groot probleem aan het stuk: Amal is helemaal geen Druze. “Ik ben gewend aan de fabels van de Daily Mail,” reageert Clooney bij USA Today. “Dat doen ze wel vaker per week.”

En misschien herinnert u zich de cartoon van Daily Mail waarin vluchtelingen vergeleken werden met ratten. De cartoon, op zijn beurt vergeleken met nazi-propaganda, werd later gerectificeerd door de krant. In 2013 schreef het tabloid een artikel over de ‘marxistische vader’ van politicus Ed Miliband, voorzien van de kop The Man Who Hated Britain. Er volgde protest waarbij de Mail door demonstranten bestempeld werd tot ‘meest gehate krant van Engeland’.

Het zijn slechts enkele voorbeelden van de journalistiek die het meest vervelende jongetje uit de klas bedrijft. En door een deal met Yahoo zal het grootste Engelstalige medium zeer zeker almaar meer fabeltjes kunnen verspreiden.