Spring naar de content

Waarom uw lokale tuincentrum even geen steunbetuigingen uit aan een Olympiër

‘Gold’, ‘2016’, ‘medal’, ‘sponsors’, ‘olympian’, ‘Rio/Rio de Janeiro’, ‘silver’, ‘performance’, ‘summer’, ‘effort’, ‘games’, ‘bronze’, ‘challenge’, ‘victory’. Het zijn allemaal woorden die door niet-officiële partners van de Olympische Spelen niet mogen worden gebruikt.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Sebas Bouquet

Vanaf gisteren (27 juli) tot en met drie dagen na de Olympische Spelen (24 augustus) zijn al deze woorden voor de niet-officiële partners verboden. In de praktijk betekent dat bijvoorbeeld dat Boomkwekerij Sparrendam uit Spaarnwoude geen felicitatie mag uitbrengen als Merel Blom (paardensport) of Marianne Vos (wielrennen) goud pakt. Velen vinden het een belachelijke regel.

Maar hoe zit het nu precies? Het Internationaal Olympisch Comité (IOC) houdt er een nogal strakke organisatie op na. Atleten moeten van 27 juli tot en met 24 augustus hun banden verbreken met sponsoren die niet officieel partner zijn van het IOC. Alleen officiële partners van het IOC mogen gedurende deze periode gebruikmaken van termen die gerelateerd zijn aan de Spelen.

Tweeten
Onofficiële sponsors mogen de komende weken bijvoorbeeld geen steunbetuigingen sturen via Twitter. Zelfs het retweeten van een atleet die buiten de Olympische Spelen reclame maakt voor het bedrijf, is niet toegestaan. Doet een sponsor dat toch, dan voorzien de regels in het ergste geval zelfs de mogelijkheid om een medaille van een betrokken atleet af te nemen. De regels – ook wel Rule40 genoemd – zijn overigens bedacht om de investeringen van officiële sponsoren te beschermen.

Rule40 is logischerwijs niet erg populair. Er bestaat zelfs een organisatie tegen Rule40: ‘We support athletes & their fight against Rule40, which restricts them from marketing themselves during the high-profile two weeks of the olympics’.
Atleten uitten enkele dagen voor 27 juli nog massale steunbetuigingen aan hun sponsoren. Twittergebruikers komen met ludieke acties door dan zelf maar de namen van sporters te koppelen aan hun sponsoren in eigen tweets, zodat de sporter het zelf niet hoeft te doen.

Nederland
Nederlandse sporters hebben zich tot op heden nog niet gemeld over Rule40. Maar dat lijkt slechts een kwestie van tijd. Rule40 is op sociale media het onderwerp van spot, zo blijkt uit talloze uitingen van ongenoegen op Twitter. Onder meer oud-minister Camiel Eurlings, tegenwoordig onder meer lid van het IOC, moet het ontgelden. Een reactie van Eurlings op de ophef blijft tot op heden uit. 

Onderwerpen