Spring naar de content

Facebook verklaart de oorlog aan clickbait. (En u gaat niet geloven HOE!)

Man Knuffelt Leeuw En U Gelooft Niet Wat Er Daarna Gebeurt/What Doctors Don’t Want You To Know And It’s Incredibly Easy To Make/THIS IS WHAT YOUR HANDS SAY ABOUT YOUR PERSONALITY! 

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door De Redactie

Als u een hekel heeft aan zogenaamd clickbait in uw nieuwsfeed, dan heeft Facebook goed nieuws voor u. Vandaag heeft het sociale medium aangekondigd gehoor te geven aan de klachten over clickbait: verleidende berichtjes op Facebook met koppen die uitnodigen tot doorklikken. Facebook schrijft: ‘Our goal with News Feed is to show people the stories most relevant to them — ranking stories so that what’s most important to each person shows up highest in their News Feeds. (-) We’ve heard from people that they specifically want to see fewer stories with clickbait headlines or link titles.

Het sociale medium zal de nodige aanpassingen maken in het algoritme dat bepaalt welke nieuwsartikelen gebruikers in hun nieuwsfeed te zien krijgen. Voorheen zorgde Facebook al voor een vermindering van clickbait door te monitoren hoe snel gebruikers terugkeerden op Facebook, nadat ze klikten op een uitnodigend berichtje. Keerde de bezoeker een seconde of wat later (misleid en teleurgesteld) terug? Dan weerde Facebook berichten van die gebruiker uit de nieuwsfeed.

De volgende aanval lijkt gerichter. Facebook heeft een inventarisatie gemaakt van clickbait-koppen, en onderscheidt twee typische kenmerken.
1. De kop onthoudt de gebruiker bepaalde informatie om de content op voorhand te begrijpen;
2. De kop bevat misleidende hyperbolen en andere overdrijvingen.

Bedrijfspagina’s die veel gebruik maken van clickbait hebben te vrezen, meent Facebook. Met andere woorden: aanpassen, of wegwezen.

Foto: Flickr | David Goehring

Onderwerpen