Spring naar de content
bron: Matthias Giesen

Op bezoek bij de sekswinkel: ‘De luchtdrukvibrator is een waanzinnige hit’

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door De Redactie
EasyToys, een online winkel voor seksspeeltjes, beleefde afgelopen jaren een stormachtige groei, dwars door de crisis heen. Bert Nijmeijer ging op reportage naar het moederbedrijf EDC Internet te Veendam, van waaruit kuisheidshulzen en kunstvagina’s worden verzonden naar verwachtingsvolle klanten. ‘De pornokijker is geen toykoper.’ Veel in het leven is gericht op een – volgens Wikipedia – moment van doorgaans (maar niet altijd) zéér groot genot, dat bij mannen drie tot tien seconden duurt, bij vrouwen niet veel langer. Werken, geld verdienen, lief en aardig zijn of juist stoer, leuke kleren kopen, er verzorgd uitzien, tandenpoetsen, lekker ruiken, naar de sportschool gaan, naar de disco, we zouden het niet of wat minder doen zonder de kans dat het op termijn eventueel tot een orgasme zou kunnen leiden. Het liefst met die en die natuurlijk, in zulke uiterst wenselijke omstandigheden. Dat zou het allermooist zijn, verdorie nog aan toe. Maar je hebt het niet altijd voor het uitkiezen. Na afloop, als het zeg maar weer gelukt is allemaal, is het soms even zoeken: waar was je ook alweer, met wie en waarom. De lust van zo-even is weg en er is een leegte voor in de plaats gekomen, niet per se onprettig. Het lijkt in de verte op het gevoel van nieuwjaarsdag, als de champagne op is, het vuurwerk afgestoken en je buiten nog moet vegen. Maar nu nog even niet.   De klanten van EasyToys.nl moeten op zo’n moment hun spullen nog opruimen. Hun dildo’s, buttplugs, kunstvagina’s en -monden. Het was heerlijk, maar het leven gaat verder. Men reinigt zichzelf, maakt de gebruikte hulpstukken schoon met een toycleaner, legt ze misschien even te drogen in een ‘goed geventileerde ruimte’ en bergt ze op in hun dozen, foedralen en kasten, tot de volgende lokroep der natuur. In de online catalogus worden de klanten toegesproken met de geruststellende stem van de normaliteit. “Als je even geen vrouw bij de hand hebt, kun je toch genieten van het vaginagevoel.” (de Pocket Pussy) “Of je nou op reis of thuis bent, de kunstvagina geeft jou iedere keer een hoogtepunt.” De afstandbediening van de Love Shuttle werkt tot op dertig meter. “Het is natuurlijk helemaal kicken om je partner de Love Shuttle te laten bedienen, in een restaurant bijvoorbeeld.” Even geen partner bij de hand, terwijl je zin hebt. Het kan iedereen overkomen. Pomp er dan gewoon een op, of haal de essentiële onderdelen uit je binnenzak. ‘Lekker genieten’, tot een ‘fantastisch hoogtepunt’ komen. Wie doet je wat. Met de artikelen van EasyToys kun je het jaar rond op ontdekkingsreis in een erotisch berglandschap. Mooi of minder mooi, samen of single, niemand hoeft meer wat tekort te komen. “Vandaag voor 23.30 uur besteld, morgen in huis.” EasyToys is de snelst groeiende online seks-hulpmiddelenwinkel van Nederland. De ‘speelgoedwinkel voor volwassenen’ is onderdeel van EDC Internet, het in Veendam, Groningen gevestigde Erotic Distribution Center, waarvandaan ook de artikelen van een bondage- en sm-store, een lingeriewinkel en een gayshop hun weg naar de klant vinden. Het bedrijf groeide vorig jaar met tachtig procent. De omzet van Beate Uhse, moederbedrijf van EasyToys’ belangrijkste concurrent Pabo, krómp vorig jaar met achttien procent. Na de zomer betrok EDC een nieuw distributiecentrum op het industrieterrein van Veendam, acht keer zo groot als het vorige. In witgeverfde kantoren werken jongelui met capuchontruien en een hbo-achtergrond aan bureaus met lunchtrommels en Apple-computers. In het magazijn liggen twaalfduizend items in genummerde blauwe bakken, in totaal achtduizend vierkante meter aan gegarandeerde hoogtepunten onder één dak. Het is eind november, net voor de feestmaand. De tijd van de lange nachten en de avonturen die daarbij horen. Een toptijd voor seksspeelgoed, maar eigenlijk is elke tijd goed. Met de spullen van EasyToys is het in de slaapkamer elke dag Kerstmis. Je zou denken dat met twaalfduizend items voor een beperkt aantal handelingen in de vraag is voorzien, maar dat is niet zo. Er komen steeds nieuwe dingen bij. EDC heeft ruimte voor 35.000 verschillende artikelen. Op het bureau van Eric Idema, de CEO van EDC, liggen allerhande op keukengerei lijkende innovaties. Een soort metalen rollers, teasers, iets wat op een knoflookpers lijkt. Riemen, boeien, halsbanden, de afdeling hang- en sluitwerk. Allerlei plugs, genotseieren, dilators, in de urinebuis te gebruiken. Gatsie, inderdaad. Maar er is een markt voor. Het spul komt allemaal uit China. China maakt alles wat je bedenken kunt, en ook wat je niet kunt bedenken. Idema heeft een tekenblok waarin hij schetsjes van ingevingen maakt. De Chinezen kunnen alles en willen alles, zegt hij. Ze kunnen ook snel opschalen. “De eerste cockring dateert uit 1200 en komt uit China,” zo geeft de site waar mogelijk een historisch kader. “Destijds gebruikten de Chinezen het ooglid van een geit om de penis af te knellen en te zorgen voor een hardere erectie. De wimperharen van de geit zorgden voor stimulatie van de vaginawand, zodat zowel man als vrouw extra genot ervoer.” Te bedenken dat wij toen nog midden in de donkere eeuwen zaten. De Chinezen weten hoe wij in elkaar steken. Ze beheersen de kunst mogelijkheden te zien, in stappen te denken, van geit naar cockring. Idema begon tien jaar geleden op een zolderkamer met een inloopkast. Hij had gevoel bij het spul, de toys. Dat moest wat zijn. Met volwassenenspeelgoed is het als met de kapper: er komt nooit een tijd dat er geen vraag meer naar is en het is amper conjunctuurgevoelig. EasyToys groeide dwars door de crisis heen. Er werken nu zeventig mensen, die samen een miljoenenomzet draaien. Een doodgewoon bedrijf. Iedereen doet het, iedereen gebruikt het. De klanten zijn singles, stellen, partners die het samen of los van elkaar gebruiken. Hij wil niet meer, zij wil niet meer, hij wil nog wel maar niet met haar en vice versa. Je houdt de verrassing erin, in een jarenlange relatie. Takel je partner op in een seksschommel, zet hem onder stroom met een Electro Scrotum Sack. Je bent samen bezig. Quality time. Op een tafel ligt de Womanizer, een luchtdrukvibrator. Met dit apparaat is het binnen twee minuten over en sluiten, zegt Idema. “Een waanzinnige hit. Ze zijn niet aan te slepen.” De originele Womanizer komt op 160 euro en werd in de donkere maanden 2400 keer verkocht. Voor de kleinere beurs is er de Satisfyer, maar vijf tientjes, hetzelfde fantastische resultaat. Goed voor 4500 stuks in november-december. In het vertrek naast dat van Idema werken de designers. Hester en Susan hebben de kunstacademie gedaan. Nu ontwerpen ze webpagina’s, producten en productlijnen. Gangbare spullen, huis-tuin-en-keukendildo’s waar iedereen er wel een van in de kast heeft. Maar ook de BDSM-lijn Sinner, voor een extremer publiek. Veel zwart leer, sloten en metaal. Op het bureau liggen enkelboeien, naast koffiebekers en mandarijntjes. Op het aangrenzende kantoor zit de content-afdeling, voor ‘het redactionele stuk’. Hier maken ze de uitgebreide productteksten. Voor bijvoorbeeld de Travel Pussy voor onderweg. Bij The Saddle: “Om deze sexmachine te gebruiken zorg je dat de stekker in het stopcontact zit. Ga daarna op het zadel zitten en breng de vibrator helemaal in. Als je er klaar voor bent, zet je de machine aan met het aan/uitknopje op de afstandsbediening.” Geil worden ze er zelf niet meer van, zegt redacteur Harold. Wel een beetje melig, soms. Harold weet veel van data-analyse, trends en statistieken. Marktonderzoeken, Google Analytics, Google Trends, Google AdWords (dit doet Patrique). De analytici van EDC zien precies wie waarvandaan naar wat zoekt. Ze maken klantprofielen, toegespitst op provincie, plaats, postcode, adres. Een erotisch warenhuis moet zich terughoudender opstellen dan bijvoorbeeld een reisorganisatie, zegt CEO Idema. Kinderen moeten ouderlijk zoekgedrag de volgende dag niet terugvinden in de vorm van pop-ups of kinky advertenties. “Ik wil wel groeien, maar niet zo,” zegt Idema. Een online winkel in seksartikelen moet zich netter gedragen dan retailers in andere branches. “We willen de klant zo dicht mogelijk benaderen,” zegt Idema. EasyToys komt heel dichtbij, juist op de meest private delen van het privéleven. Dat moet niet eng zijn, maar vertrouwd voelen. EasyToys wil transparant zijn als zijn eigen kantoorverdieping, waar iedereen door grote ramen iedereen ziet zitten. De Bol.com van de sekstoys. Een drogist. Op de site worden de artikelen beschreven als vormen van seksuele hygiëne. Gewoon: heerlijk klaarkomen, alledaags en onvermijdelijk als douchen of naar de wc gaan. De helpdesk is bereikbaar tot 23.30 uur. In filmpjes op YouTube legt een jonge vrouw, Amber, op opgeruimde toon uit waar de spullen voor bedoeld zijn en hoe je ze moet gebruiken. Ze zijn in gesprek met een seksuoloog, zegt Idema, die de klanten meer vanuit de psychologie wegwijs gaat maken in het aanbod. Stel, zegt redacteur Harold, iemand heeft Vijftig tinten grijs gelezen. De redactie adviseert: als je ook zoiets wilt, begin dan met een beetje bondage, een beetje spannend, een instapmodel zweep. Veel van de producten kennen varianten voor beginnende en meer ervaren gebruikers. Ze houden een toys-toptien bij en maken elke maand een sekshoroscoop voor de nieuwsbrief. December wordt voor alle sterrenbeelden een spannende maand. De toekomst van seksgenot, van partner-onafhankelijke seks, ligt in de virtual reality. Een bril op je hoofd, gekoppeld aan een draagbaar masturbatiesysteem. Je bent in een virtuele sekshemel, niets meer vernemend van de spreekwoordelijke klop op de deur, of onverwacht van werk of school thuiskomende huisgenoten. VR wordt steeds levensechter, zegt Idema. De sekswinkel in de straat heeft het moeilijk, de keldershop met vliegengordijn en plakkerige vloerbedekking. In tegenstelling tot die winkels verkoopt EasyToys geen porno. De pornokijker is geen toykoper, zegt Idema. De pornokijker heeft aan de porno genoeg. De toykoper maakt werk van zijn seksleven. In het magazijn werken dertig mensen van de werkvoorziening. Ze lopen met pakbonnen langs de stellingen met blauwe bakken. G6, H1. Bestellingen gaan bij elkaar in mandjes, op een band, om te worden verpakt in discrete bruine dozen. Een Rabbit-vibrator naar Volendam, een set erotische onderbroeken naar Rosmalen. Of hier, uit bak J4 806, een penisbegrenzer, een kuisheidshuls, op weg naar Jambers-achtige seks op een adres in Vlaanderen. Idema haalt buttplugs uit de bakken, kunstvagina’s, een reusachtige dildo, Little Dick genaamd. In de toekomst printen we deze dingen zelf, in 3D. Nu blijft het resultaat nog achter bij dat van de specialist. Bovendien is 3D-printen nog een tijdrovend proces, en extase en geduld zijn als water en vuur. Iedereen koopt het, van hoog tot laag, van Wassenaar tot Pekela. Je koopt niet van je laatste €1039 een The Saddle Sexmachine. Ook de Womanizer is een luxeproduct, dat niet iedereen zich kan veroorloven. Je buren weten van niets; Veendam weet wie, wat, waar, wanneer. De klanten kijken overdag, en kopen ’s avonds. De klantenservice zit beneden, met uitzicht op de parkeerplaats. “Goedemiddag, EDC, u spreekt met Jeanette.” Dit is een helpdesk die de mensen graag bellen. Ze krijgen gemiddeld 140 telefoontjes per dag, meestal met vragen naar de bekende weg. Wanneer komt-ie? (Morgen.) Heeft u hem ook in blauw? Er bellen alleen maar nette mensen. De vrouwen van de helpdesk hebben ook de telefoon opgenomen bij Menzis, het UWV, bij IKEA. Daar zit je slechter. Bij de klanten van EasyToys ligt bevrediging in het verschiet, bij die van IKEA alleen maar nog meer ergernis. Morgen komen ze, op honderden, duizenden adressen in Nederland, Europa en nog verder. De penis-, borst- en vaginapompen, de anale douches, de Flip-a-Sister-Overs. De bel, de discrete bruine doos, de gelukwensen van de bezorger. Godverdorie jongens. Meteen, of als het lukt het uit te stellen later op de dag, gaan we met de nieuwe spullen op weg naar een nieuw, fantastisch, zij het kortstondig hoogtepunt./