Spring naar de content

Hoe de Instagramgeneratie en masse voedsel verspilt

Vanaf de oprichting van het sociale medium Instagram stak het fenomeen de kop op. Blijkbaar is er een ontzettend sterke neiging om je maaltijd te fotograferen vanuit een gunstige hoek en te voorzien van een mooi filtertje en treffende hashtags.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Paul Geraedts

Hoewel sommige restaurants (en andere instagrammers) het ergerlijk vinden, is foodstagramming een redelijk onschuldige bezigheid. Echter lijkt het er sterk op dat het fenomeen voedselverspilling in de hand werkt. En laat dat nou net iets zijn wat we met zijn allen terug proberen te dringen. Alleen in Nederland al gooien we met zijn allen zo’n vijftig kilo voedsel per jaar weg.

Mooie initiatieven, zoals supermarkten die producten over de houdbaarheidsdatum verkopen of dumpster diving (achter de supermarkt de kliko’s afstruinen naar te vroeg weggegooide producten) zijn bewonderenswaardig maar blijven kleinschalig. En dat is redelijk logisch, niet iedereen is bereid om zijn kostje uit een vuilcontainer te halen. Wel gaan er steeds meer stemmen op om – in ieder geval voor sommige producten – de houdbaarheidsdatum af te schaffen.

Voor de likes
Nu is een pot rode bietjes die je op de kop tikte omdat hij volgens de fabrikant over de datum was (maar meestal nog prima te eten) of een ietwat gebutste avocado uit de kliko naast de plaatselijke Appie natuurlijk ook niet heel fotogeniek. En dat blijkt in de wereld van de likes toch wel wat verschil uit te maken. De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat de strijd aan met deze weggooicultuur, en ziet het als haar missie om voedselverspilling met maar liefst vijftig procent te verminderen. Zo deed de Engelse supermarkt onlangs onderzoek naar de relatie tussen het fotograferen van voedsel en voedselverspilling, en vonden ze een verband.

Zo bleken millennials naar verhouding de hoogste rekening te hebben voor hun boodschappen, terwijl de oudere generatie meer op budget leeft en eerder kiest voor soberder en lokale producten. Diezelfde groep jongeren is ook vatbaarder voor trends en het maken van ‘instagramwaardige’ gerechten, vaak met exotische ingrediënten die – naast niet erg duurzaam – ook moeilijker in andere gerechten verwerkt worden. Deze groep gooit ook verreweg het meeste weg, gemiddeld voederen ze drie tot vier keer per week de vuilnisemmer.

Variatie
Natuurlijk is Instagram niet de enige oorzaak hiervan, maar zijn er volgens de onderzoekers meerdere factoren die daaraan ten grondslag liggen. Zo is de jongere generatie over het algemeen niet zo goed in plannen, wat het lastig maakt om effectief gebruik te maken van je voedselvoorraad. Ook is deze groep over het algemeen minder bedreven in de keuken, en grijpen ze dus al gauw naar instructievideo’s om een gerecht te koken. Op zich natuurlijk niets mis mee, maar het laatste punt illustreert waarschijnlijk het meest waar het bij deze generatie aan schort.

Millennials zijn boven alles namelijk gewend aan een grote variatie in voeding, producten zijn het gehele jaar door te verkrijgen. De oudere generatie neemt meer genoegen met het oude vertrouwde. Men wil simpelweg niet meer een paar keer achter elkaar hetzelfde eten. Dit maakt het natuurlijk nog eens extra lastig om vooruit te plannen en voedselverspilling tegen te gaan. De supermarktketen concludeert dan ook in het rapport dat deze generatie wat dat betreft een hoop kan leren van de eetgewoonten van weleer. Of, zoals het rapport getiteld is: Modern life is rubbish