Spring naar de content

Hollywood-vetes: wat er is veranderd sinds Bette en Joan

Ze zijn zo oud als de weg naar Hollywood: vetes tussen beroemdheden. Het bekendste voorbeeld is waarschijnlijk de diva-oorlog tussen grande dames Bette Davis en Joan Crawford die hun haat voor elkaar niet onder stoelen of banken schoven. De dramaserie Feud: Bette and Joan geeft een hilarisch beeld van de twee ruziënde filmlegendes, maar de serie heeft volgens actrice Susan Sarandon ook een serieuze ondertoon: “Het stelt de vraag: is er veel veranderd voor ouder wordende actrices?” 

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Nico Hofstra

Producers Ryan Murphy en Brad Pitt wilden de focus van het waargebeurde verhaal in Feud: Bette and Joan vooral leggen op een vrouwelijke cast en crew. Naast Oscarwinnaressen Jessica Lange en Susan Sarandon, die de titelrollen vertolken, maken onder andere Judy Davis en Kathy Bathes hun opwachting als Hollywood-columniste Hedda Hopper en actrice Joan Blondell. De nadruk op vrouwen is eveneens een thema van de serie.

In Feud: Bette and Joan zien we twee ouder wordende actrices die hun krachten bundelen om een goede film te maken. Opmerkelijk: de twee actrices, Bette Davis en Joan Crawford, hebben een gruwelijke hekel aan elkaar. De eerste acht afleveringen van de serie spelen zich af op de set van de film What Ever Happened to Baby Jane?, een psychologische thriller met horrorelementen. De film uit 1962 vertelt het verhaal over twee zusters die elkaar het leven behoorlijk zuur maken. Davis speelt een voormalig kindster met psychische problemen, Crawford een succesvolle actrice die na een ongeluk in een rolstoel terecht komt en afhankelijk is van haar zuster.

Ook in het echte leven vlogen de diva’s elkaar in de haren. Tijdens de opnames van Baby Jane, de enige film waarin Crawford en Davis samenwerkten, ontstond een reeks aan steeds erger wordende pesterijen. Zo zou Davis een Coca-Cola-automaat in haar kleedkamer hebben laten installeren, omdat Crawford getrouwd was met de CEO van concurrent Pepsi. Op haar beurt stopte Crawford haar zakken vol zware stenen, wanneer Davis haar in een scène door de kamer moest slepen. Tijdens een vechtscène zou Davis zich vervolgens niet hebben ingehouden, wanneer ze Crawford een paar ferme klappen kon geven. Guardian-recensent Brian Moylan noemt het uitstekend materiaal voor een serie en vat de vete als volgt samen: “De verschrikkelijke manier waarop zij elkaar behandelden laat zien dat het niet erg aardige mensen waren, maar het zorgt zeker voor geweldige televisie.”

Celebrity wars
The Hollywood Reporter maakte in een artikel over de serie een vergelijking met hedendaagse ‘celebrity wars’, zoals die tussen Jennifer Aniston en Angelina Jolie, Donald Trump en Rosie O’Donnell en Kanye West en Taylor Swift. “De Hollywoodvetes bestaan al decennia lang; waarschijnlijk al sinds Hollywood zelf bestaat. Het was dus slechts een kwestie van tijd voor iemand iets met het onderwerp zou doen.” Al eerder vergeleek onder andere The Guardian de ruzie tussen artiesten Kanye West en Taylor Swift met de iconische ruzie tussen Davis en Crawford.

De vete, die zich live afspeelde op het VMA-podium in 2009, maakten hen volgens Guardian-redacteur Marina Hyde de ‘Bette Davis en Joan Crawford van de popmuziek’. In ieder geval lijkt de ruzie tussen West en Swift net zolang aan te houden als de oorspronkelijke 60’s bitchfight. Zo kwam Taylor op vernederde wijze voor in een rap en videoclip van West. Zij sloeg vervolgens terug met een speech over het stelen van andermans ‘roem en prestaties’.

De serie Feud wil inderdaad een licht werpen op de ruzies die beroemdheden uitvechten voor het oog van de media. De serie had er al eerder moeten komen, maar plannen voor een dergelijk project kwamen niet van de grond. Het verhaal van de Hollywoodlegendes zou in een filmscript gegoten worden, maar Susan Serandon, die Bette Davis speelt, vond een film echter te oppervlakkig.  “Het zou gewoon een grap zijn geweest, ze haten elkaar, ze zijn bitchy, nou en?”, vertelde Sarandon in een interview met TODAY. “Een acht uur-durend verhaal is in een context te plaatsen, het zou meer kunnen vertellen over Hollywood. Het stelt de vraag: is er veel veranderd voor bijvoorbeeld ouder wordende actrices, voor zowel toen als nu.”

Geen romantische rollen
Serandon noemt onder andere het vinden van goede rollen voor oudere actrices een uitdaging. “De rollen zijn inderdaad moeilijk te vinden, tenzij het een rol is waarin een vrouw sterft of alzheimer heeft, maar er zijn totaal niet veel romantische rollen beschikbaar.” Ook is er nog veel hetzelfde in Hollywood sinds de carrières van Davis en Crawford. “Een zestig tot vijfenzestigjarige mannelijke acteur heeft nog steeds vaak een vijfendertigjarige vrouw, dat is niet veranderd. Ik denk ook dat er een groot tekort is aan verbeeldingskracht bij het vertellen van verhalen over oudere mensen.”

Inmiddels zijn er volgens Sarandon wel en aantal dingen veranderd sinds de woelige periode uit de serie. “Ik zou zeggen, we hebben een geweldige hoeveelheid grappige vrouwen die zelf schrijven, produceren veel verdienen en weer andere vrouwen inhuren. Mensen als Melissa McCarthy, Amy Poehler en Tina Fey veranderen dus veel met het creëren van hun eigen projecten. Het klopt in ieder geval dat er meer vrouwelijke acteurs zijn aangesloten bij productiemaatschappijen.””

De eerste aflevering van Feud: Bette and Joan staat in Amerika gepland op 5 maart en zal te zien zijn op de Amerikaanse tv-zender FX.

Onderwerpen