Spring naar de content

Airbnb is de lachende derde dankzij nieuwe wetgeving

Er is weer sprake van nieuwe wetgeving rondom de uitbreiding van Airbnb. Iedere verhuurder dient zich te registreren bij de gemeente Amsterdam. Dit ten behoeve van transparantie en inperking. Maar elke nieuwe wetgeving werkt, onbewust of bewust, juist Airbnb in de hand.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Noortje Crabbendam

Amsterdam wil dat verhuurders zich melden en laten registreren bij de gemeente. Als ze dit niet doen, dan volgt er een boete voor de verhuurder. Dit wetgeving werd afgelopen maandag ook doorgevoerd in San Francisco. Airbnb ging akkoord met de wens van San Francisco die meer transparantie over de verhuurder eiste. Een soort gelijke overeenkomst werd ook gesloten in New York. Allen overwinningen voor de steden zou je denken. Of niet?

60 dagen

Dit is inmiddels de zoveelste regelgeving rondom de ontwikkeling en uitbreiding om het kamerverhuurplatform enigszins in goede banen te leiden. De 60-dagen-regel was hier een voorloper van. Hierbij geldt dat een Amsterdamse huurder een maximum aantal dagen een huis of kamer mag verhuren. Ook moet de bewoner officieel in de woning wonen, uitsluitend verhuurd door de hoofdbewoner, dient er toeristenbelasting en inkomstenbelasting afgedragen te worden. Daarnaast mag de woning of kamer aan maximaal 4 personen verhuurd worden, brandveilig zijn en uitsluitend incidentele verhuur ingezet zijn. Ook moet de verhuurder zelf woonachtig zijn in de woning die wordt verhuurd.

Graadmeter

De gemeente Amsterdam meldt dat de verhuurder in het ergste geval zijn woning kan verliezen als deze regels niet gevolgd worden. De hoeveelheid regels en met name de bijbehorende sanctie zou logischerwijs als afschrikeffect moeten dienen. De gevolgen, die deze maatregelen tot nu toe hebben, zijn alleen geheel onbekend. Het ontbreken van statistieken is direct het grootste probleem. Er is een gebrek aan transparantie.

Pas toen er een rapport verscheen van Vastgoedadviseur Colliers International en Hotelschool Den Haag, waarin in aangeven werd dat er sprake was van een stijging van 125 procent in overnachtingen, toen reageerde Airbnb dat deze cijfers onjuist en misleidend waren. Pas daarna volgde, volgens Airbnb, de juiste cijfers , namelijk een stijging van ongeveer een derde. Wat de daadwerkelijke cijfers ook zijn, de gevolgen van Airbnb blijft een beetje gissen. Concrete graadmeters over de groei van Airbnb blijven uit.

Stadsbranding

De gemeente Amsterdam heeft op stadsbranding heel veel moeite gedaan om de stad aantrekkelijk aan te prijzen voor buitenlandse toeristen. Is het massatoerisme dan te wijten aan Airbnb of slimme marketingstrategieën van musea, rondvaartboten en wafelzaken?

Tot wie dient men zich te wenden? Iedereen wijst naar elkaar, omdat de hele stad ook veel voordelen haalt uit Airbnb. Er wordt geld verdiend voor de stad en voor particulieren en Amsterdammers maken op vakantie ook zelf gretig gebruik van de dienst. Maar aan de andere kant is er sprake veel overlast, hogere huurprijzen in de stad en omgang van mogelijk zwart geld.

Lachende derde

Door de tweeledigheid van de kwestie, is Airbnb zelf de lachende derde. Aan de ene kant impliceert meer regelgeving een inperking van de kamerverhuurdienst. Meer gedoe en meer moeite om je huis te verhuren betekent dat de luie mens zich zal terugtrekken in het verhuren. Aan de andere kant is elke nieuwe wetgeving een teken van de normalisering en acceptatie van een dienst als Airbnb. Het is een teken dat Amsterdam Airbnb als volledig onderdeel van toeristenindustrie beschouwd.

De Amsterdamse gemeente, San Francisco en New York lijken in de eerste instantie gewonnen te hebben, maar zodra Airbnb in normale vorm kan door functioneren zullen zij de grootste winnaars zijn.

Hoe meer er zwart en wit wordt vastgelegd over Airbnb, hoe stabieler zij op de markt kan fungeren. Het wil namelijk binnen een jaar op de beurs treden. Juridische onzekerheden doen het nou eenmaal niet goed op de beurs. Meer wetgeving versterkt de symbiose tussen steden en Airbnb en versterkt dus vooral de positie van Airbnb. Of dat positief of negatief is, is aan de lezer. Maar of de stad Amsterdam van deze ontwikkeling op de hoogte is, is nog maar de vraag.