Spring naar de content

Hoeveel talent heb je nodig om een succesvolle dj te worden?

Komend weekend viert Armin van Buuren in een volle ArenA zijn twintigjarig jubileum als dj, binnen tien minuten uitverkocht. Slechts één man achter de draaitafel, die meer dan vier uur lang 34.000 man weet te vermaken. Zichtbare trend is dat steeds meer mensen dromen van een carrière als Armin van Buuren en zonder muzikale achtergrond dj worden. Is muzikaal talent een vereiste voor een dj?

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Noortje Crabbendam

Wat betreft het liveoptreden kunnen de technieken van het plaatjes draaien worden aangeleerd. Er zijn tegenwoordig programma’s die het live mixen ter plekke doen. “Die mensen die zo’n plaatje staan te draaien, hebben dus niet per se muzikaal talent nodig,” volgens conservatoriumdocent, producent en dj Mark Otten. Dit erkent Raymond van Vliet, auteur van Start from Scratch – Word succesvol dj/producer in 11 stappen en eigenaar van Cloud 9 Music, een bedrijf dat onder anderen Hardwell vertegenwoordigt, die als dj wereldwijd groot succes heeft. “BN’ers worden nu geboekt om hun bekende gezicht en niet om hun talent. Maar die zullen natuurlijk nooit internationaal doorbreken; daar komt veel meer bij kijken.”

Onderscheid

“Het is heel belangrijk om een onderscheid te maken tussen een dj en een producer,” verklaart Otten. “Als bijvoorbeeld reality-sterren of acteurs zonder muzikaal verleden opeens ergens gaan draaien, hebben zij de muziek vaak niet zelf gemaakt. Hiermee is een volledig nieuw verdienmodel gecreëerd, het zogenaamde ghost producing. Iemand anders produceert de muziek, maar het wordt op een bekende naam uitgebracht. Het is vaak teleurstellend voor het publiek als het hierachter komt.” Vroeger wilde ieder kind voetballer worden, tegenwoordig is dj zijn de heilige graal. Van Vliet: “Ik heb van rijke ouders weleens de vraag gekregen: hoeveel kost het om mijn kind een bekende dj te laten worden?”

Haalbaarheid

Het daadwerkelijk produceren is totaal iets anders dan het slechts draaien van de muziek. Hierbij is gevoel voor ritme, melodie en harmonie een vereiste, en met name talent. Wel is het produceren voor steeds meer mensen haalbaar; iedereen beschikt over de praktische middelen. Otten noemt het de ‘democratisering van het produceren’: “Twintig jaar terug moest je twee ton investeren voordat je elektronische muziek kon produceren. Nu is het voor iedereen mogelijk geworden om een hit te maken. Veel meer dan een laptop met de juiste software heb je niet nodig.” Dj worden en produceren is technisch gezien voor iedereen haalbaar.

Nederlandse koeienmelk

De verklaring waarom Nederlandse dj’s zo succesvol zijn, is volgens Van Vliet dat ze altijd een voorsprong hebben gehad. Grote radiozenders als 538 draaiden al in de jaren negentig dancemuziek en Nederland was het eerste land waar grootschalige festivals werden georganiseerd, mede dankzij steun van de overheid. Daardoor konden jongens als Tiësto en Armin van Buuren al snel rondkomen van de muziek en werden ze een voorbeeld voor latere generaties als Hardwell en Martin Garrix. Otten benadrukt ook dat de Nederlandse dj’s uniek zijn omdat ze alleskunners zijn: ze produceren, draaien, hebben charisma én zakelijk instinct.

Armin van Buuren zelf heeft ooit gezegd dat het geheim in onze Nederlandse koeienmelk zit. Als dat zo is, dan ligt een succesvolle dj-carrière tóch voor iedereen binnen handbereik.

Onderwerpen