Spring naar de content
bron: ANP Royal Images/Piroschka van de Wouw

Op TheNextWomen Summit is meer geduld niet de oplossing

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Noortje Crabbendam
Op maandag 12 juni komen de succesvolste zakenvrouwen van Nederland bij elkaar op TheNextWomen Summit. Het is een initiatief dat vrouwelijke ondernemers en managers bij elkaar brengt om kennis, netwerk en kapitaal met elkaar te delen. Waarom is dit noodzakelijk en wat hebben vrouwen aan elkaar op carrièregebied? Vorige maand verscheen in Quote een artikel met de honderd rijkste mannen en vrouwen onder de veertig. In deze lijst stonden vier vrouwen, van wie er drie model zijn. De hoofdredacteur van Quote, Sander Schimmelpenninck, gaf in Pauw als verklaring voor dit dramatische aantal dat vrouwen juist op de leeftijd dat er gas gegeven moet worden – rond je dertigste – terugschakelen.

Aantal vrouwelijke investeerders te laag

Deze niet zo treffende metafoor van gas geven en schakelen blijft abstract. We vroegen twee vrouwen die ondernemers pur sang zijn en tevens sprekers op TheNextWomen Summit naar de accuraatheid van deze verklaring en de huidige stand van vrouwelijke ondernemers. “We zien in onze lijst van TheNextWomen100 een duidelijke toename van vrouwen die succesvol hun bedrijf laten groeien,” aldus Simone Brummelhuis, oprichter van The-NextWomen en co-founder van restaurantbeoordeelsite IENS. “Maar het aantal vrouwelijke investeerders en vrouwen die groeibedrijven beginnen, is toch nog erg laag," vindt ze. "Wij proberen enigszins buiten de discussie te blijven van ‘vrouwen die rond hun dertigste een stapje terugdoen’, want dat is niet de kern van het probleem. De grootste ontmoediging voor vrouwen is het feit dat op een gemiddelde netwerkborrel, essentieel voor succesvol ondernemen, 95 procent man is. Het gebrek aan een vertrouwde omgeving en aan voorbeelden van andere vrouwen ontmoedigt hen. Op onze Summit bieden we die wél.”

Grote stappen

Beide vrouwen beamen dat er de afgelopen dertig jaar grote stappen zijn gemaakt. Maar geduld hebben is niet de oplossing. Vrouwelijke ondernemers dienen niet alleen gestimuleerd te worden door inspirerende events, maar ook financieel gefaciliteerd te worden. De overheid ziet dit nu niet als speerpunt. Dat is heel zonde, omdat je heel veel potentieel succesvolle bedrijven links laat liggen, aldus Brummelhuis. Een investeringsmaatschappij uit de VS heeft laatst onderzoek gedaan naar hun succesvolste investeringen. Hieruit bleek dat deze meerderheid van deze bedrijven van een vrouw was. Brummelhuis constateert een nieuwe trend onder jonge vrouwelijke entrepreneurs, namelijk het gebruik van termen zoals ‘ladyboss’ of ‘powervrouwen’. Deze termen strijken veel mensen tegen de haren in. Zeg je daarmee niet dat ‘boss’ per definitie mannelijk is en dat er daarom ‘lady’ voor moet? “Zonder te generaliseren geloof ik wel dat vrouwen unieke kwaliteiten hebben, andere dan mannen. Dat is iets wezenlijk anders dan stereotypering. Het gaat om het vieren van de diversiteit,” benadrukt Maartje Frederiks, CEO en oprichter van HelloFresh. Frederiks: “Vrouwen zijn intuïtiever en vaak persoonlijk sterk betrokken bij een bedrijf. Maar ze zijn ook vaak wat voorzichtiger. Soms resulteert dat in terugdeinzen op momenten dat een bedrijf eigenlijk een groeispurt nodig heeft. Maar deze verschillen tussen mannen en vrouwen hoeven we niet te ontkennen. Het is juist van belang dat we elkaar aanvullen.”

Onderwerpen