Spring naar de content
bron: ANP

Bedrijven vergeten zichzelf tijdens sollicitaties te verkopen

Het gaat goed met de arbeidsmarkt. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek is de werkloosheid in Nederland behoorlijk gedaald. Alleen is er nog genoeg te winnen, zeker aan de kant van de werkgevers.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door De Redactie

In de maand juli bedroeg de geregistreerde werkloosheid 436.000 mensen. Dat is 4,8 procent van de beroepsbevolking. Het aantal werklozen nam de laatste drie maanden met 7000 mensen per maand af.

Wervingsbevoegdheid

Sinds juni 2011 is de werkloosheid niet zo laag geweest. Dit zorgt ervoor dat bedrijven in verschillende sectoren steeds meer moeite hebben om geschikte werknemers te vinden. Dit blijkt eveneens uit onderzoek van Robert Half.

Van de ondervraagde Nederlandse senior-managers met wervingsbevoegdheid vindt 63% het moeilijker om gekwalificeerde professionals te vinden dan vijf jaar geleden.

Er is een grote vraag naar medewerkers, maar goede kandidaten zijn schaars. De War for Talent is weer terug. Om deze strijd te winnen, moeten werkgevers zich onderscheiden van de concurrenten. Werkgevers realiseren zich nog onvoldoende dat zij zich moeten verkopen en zijn nog steeds in de veronderstelling dat alleen de kandidaat zich moet onderscheiden.

Een werkgever moet zich dus afvragen wat ze kunnen bieden, waarin ze onderscheidend zijn en waarom iemand bij hen moet komen werken. Momenteel is het zo dat een kandidaat verschillende banen heeft om uit te kiezen. Bedrijven doen er dan ook goed aan het selectieproces in te korten, zodat de kandidaat minder tijd heeft om in de tussentijd een andere baan te vinden.

Proactief

HR-afdelingen moeten het selectieproces proactief starten, zodat er zo weinig mogelijk tijd verloren gaat. Daarnaast moeten bedrijven niet te kieskeurig zijn bij de selectie. Bepaalde vaardigheden zijn natuurlijk essentieel, maar sommige vaardigheden die mooi meegenomen zijn, kunnen ook aangeleerd worden.

Het aanbieden van opleidingen is een goede manier om medewerkers de mogelijkheid te bieden om zich te ontwikkelen. Het blijkt dat dit ook aantrekkingskracht heeft op talent. Vooral jonge werknemers worden niet enkel door salaris getrokken, maar zijn steeds meer op zoek naar goede secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals opleiding en flexibiliteit in de uitvoer van hun werkzaamheden.

Daarnaast is het in tijden van krapte op de arbeidsmarkt belangrijk dat er veel energie wordt gestoken in retentie, ofwel het behouden van talentvolle medewerkers. Met het aanbieden van opleidingen of trainingen snijdt het mes aan twee kanten: het verhoogt de tevredenheid van medewerkers en helpt hen verder in hun carrière.

Behoeften

Tegelijkertijd worden de capaciteiten van een medewerker uitgebreid, waar ook de organisatie van profiteert. Bovendien helpen deze voorzieningen bij het aantrekken van nieuw talent. Naast de mogelijkheid voor ontwikkeling, vinden werknemers het ook belangrijk om iets te verwezenlijken in het werk, met respect en eerlijk behandeld te worden en vrijheid te krijgen. Het is dus van belang dat werkgevers goed luisteren naar de behoeften van hun medewerkers.

Tot slot kunnen ook voordelen op het gebied van welzijn en gezondheid, flexibiliteit in tijd of plaats en een aangename kantooromgeving op een gunstige locatie al veel verschil maken.

Zeker voor snelgroeiende bedrijven is de zoektocht naar talent een absolute prioriteit. Door een personeelstekort kan de groei van het bedrijf stagneren. De ondervraagde Nederlandse senior-managers geven aan dat het gemiddeld drie maanden duurt voordat een vaste medewerker is gevonden.

De senior-managers vinden dat het selectieproces vooral wordt vertraagd doordat het lastig is om een kandidaat te vinden met de juiste vaardigheden, omdat er te veel ongeschikte CV’s worden opgestuurd en omdat er te veel beslissers zijn in het selectieproces. Het is dus van groot belang voor werkgevers om eens een kritische blik te werpen op de huidige wervingstechnieken. Alleen dan zullen bedrijven het talent voor zich kunnen winnen.

Thomas Traxler is Division Manager bij Robert Half Nederland. Hij richt zich op werving en selectie van boekhoudkundige en financiële professionals.