Spring naar de content
bron: ANP/Remko de Waal

Vrijheid van homofobe kutgrap-uiting

Vorige week zag ik een bericht van schrijfster Lieke Marsman langskomen, over homofobe opmerkingen in Voetbal Inside.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Meredith Greer

Ik kan nou niet zeggen dat het me heel erg verbaasde, gezien de aftandse opmerkingen die af en toe onder de snor van Derksen gebromd worden. Maar dit keer was het René van der Gijp die kennelijk zo ontzettend bang was dat hij geassocieerd zou worden met iets dat minder dan 100 procent hetero is, dat hij tijdens een voetbalpraatprogramma zijn kijkers wilde verzekeren dat hij homoseks ‘heel ranzig’ vond.

Ook van het homohuwelijk moest van der Gijp weer even heel duidelijk afstand van nemen terwijl hij het eigenlijk over voetbal zou hebben. Door specifiek te refereren aan een vaselinepot. Waar het hart vol van is, stroomt de mond van over denk ik dan.

Het bericht dat door Marsman werd gedeeld, was een oproep van haar en onder anderen documentairemaker Sunny Bergman, en lichtte nog een aantal andere sprankelende grapjes uit van de heren van Voetbal Inside. Over 14-jarige homo’s, die toch wel zouden stoppen met voetbal omdat ze in een kapperszaak wilden werken.

Ik denk persoonlijk terug aan die keer dat Derksen vond dat een ‘plotselinge vloedgolf’ van Marrokkanen de ‘deftige sfeer’ van Nederlandse voetbalclubs ‘naar de klote’ zouden helpen. Bergman, Marsman en velen met hen waren er wel klaar mee.

Marsman tweette ‘ben het echt zo zat elke keer dat ik lekker voetbal wil kijken (JA IK KIJK VOETBAL EN I LOVE IT) met dit soort homofobe shit geconfronteerd te worden.’ En: ‘ik kan er niet meer tegen wil ik lekker avondje hoogtepunten uit de UEFA-league kijken moet ik me eerst door de verbale bagger van deze losers heen slaan.’

Bergman en Marsman koesteren geen enkele illusie dat de archaïsche mompelmannetjes van Voetbal Inside zelf tot inkeer zullen komen. En gelijk hebben ze; toen het de Volkskrant lukte om Derksen van zijn barkruk af te sleuren reageerde hij met ‘deze vrouwen behoren niet tot de doelgroep’. Hij wil kennelijk niet dat voetbalfans naar zijn programma kijken.

Daarom vroegen Marsman en Bergman, en velen met hen zich af of sponsoren Amstel Bier, Gilette, en Toto misschien wel wilde luisteren naar de LHBTI’ers die van bier houden, zich weleens scheren, of een gokje wagen. Heineken, dat Amstel Bier produceert, wilde hier wel even over in gesprek met RTL want ‘we moeten ons altijd blijven afvragen of de inhoud van een gesponsord programma past bij de waarden van ons merk’ aldus de brouwerij.

En ook Gillette begrijpt dat mensen beledigen en buitensluiten niet echt big business is: Wij nemen dit serieus want Gillette hecht waarde aan diversiteit. Wij keuren geen enkele boodschap goed die mensen kan raken vanwege hun huidskleur, gender, denkbeelden of seksuele oriëntatie.” Pure marktwerking.

Sylvana Simons klikte op share, en toen brak de hel los. Want zodra mensen de naam Sylvana Simons lezen, helemaal in combinatie met de naam ‘Sunny Bergman’, schieten de hakken per kniereflex in het zand. Het kan namelijk maar één ding betekenen: er wordt ons iets afgenomen, ze doen dat omdat ze aandacht tekortkomen, en ze zijn tegen ons. Al zou er staan dat Bergman en Simons alle Nederlanders aan het einde van het jaar 5.000 euro willen overmaken terwijl ze in klompen het Wilhelmus zingen. Wat een kutwijven.

Dus het Algemeen Dagblad zag de clickbait op een zilveren presenteerblaadje liggen en knalde een foto van een boze Sylvana online met de kop ‘RTL schaart zich achter Derksen en noemt uitspraken Sylvana overtrokken’. Want het AD kent zijn eigen doelgroep en je moet je lezers wel geven wat ze willen.

Uiteraard liep het afvoerputje van het internet op GeenStijl leeg en vonden typetjes als knuffel-Friezin Jenny Douwes dat er ‘meer verstandige vrouwen op moeten staan tegen crazy anti-mannen acties als dit’. Want voetbalfans zijn mannen en die zijn hetero en als je ze vraagt om even normaal te doen tegen homomannen, dan ben je anti-man.

De hysterie en verongelijkte miskenning kwam tot een hoogtepunt in een column van Roderick Veelo die kopte met: ‘Niet buigen voor onverdraagzaamheid’. Ik dacht even toen ik het las dat Veelo eindelijk in had gezien dat kutgrappen maken over homo’s op nationale televisie nou niet bepaald tolerant is.

Helemaal omdat alle mannen van de zomer toch hand in hand moesten enzo. Maar nee. Bergman en Simons waren hier degenen die onverdraagzaam waren. En daar mag niet voor gebogen worden. Met helm en harnas springt men op de bres voor het recht om homo’s belachelijk te maken. Charmant.

Net als bij GeenStijl eerder wordt het actiemiddel om adverteerders aan te spreken gezien als een onverdraagzame aanval op de vrijheid van meningsuiting. RTL reageerde met de uitspraak dat ze geloven dat ‘het uitoefenen van het recht op vrije meningsuiting een plek moet hebben op de Nederlandse televisie. Ook als die mening ongenuanceerd, lomp of controversieel is.’ Prima.

Inderdaad, de graftakken van Voetbal Inside hebben de vrijheid van homofobe kutgrap-uiting. Maar er staat niets in de grondwet over dat die ook gesponsord moeten worden door Gillette.

Onderwerpen