Waarom modeweken bewijzen dat buiktasjes moeten blijven

Alexandra Besuijen neemt op deze website wekelijks de wereld voor mode en trends kritisch onder de loep. Deze week: een ode aan de buiktas en een wel heel gekke vorm van fitness.

Wat ik echt de zieligste typjes vind in Fashionistaland, zijn die meisjes m/v die gedurende grote fashionweken in de meest bizarre outfits paraderen in de straten rond de catwalks, in de hoop opgemerkt te worden door de zogenaamde streetstyle fotografen.

Beeld: Collage Vintage

Streetstylemeisjes

Waar de haute couture die binnen wordt vertoond, slechts relatief langzaam doorsijpelt naar het lagere en betaalbaardere mode-echelon, hebben deze influencers een directere impact.

Streetstylemeisje met geplisseerde glimrok? Dan wij ook een geplisseerde glimrok.

Streetstylejongen met raar afgeknipte spijkerbroek? Dan wij ook een raar afgeknipte spijkerbroek. Streetstylejuffrouw in laarzen met gekke hakken? Dan wij ook laarzen met gekke hakken.

Waarom is dit zielig? Ach, omdat ik deze ‘stijliconen’ ervan verdenk zich drie keer per dag te verkleden. Omdat ze een godsvermogen kwijt zijn om vooral maar origineel te zijn en omdat ze zich afzetten tegen de eenheidsworst, maar liefst zelf wel massaal worden nagevolgd (waarna zij het natuurlijk weer over een heel andere modeboeg gaan gooien). Omdat ze raar lopen met altijd de duurste iPhone in hun hand en een onhandige tas en omdat soms hun hoofd er vanaf wordt geknipt – de ultieme belediging: je kleren zijn leuk, maar je kop is lelijk.

Ooit heeft een journaliste van Vice zich zo potsierlijk mogelijk uitgedost met behulp van de zak van Max tijdens de Amsterdam Fashion Week. En raad eens wat? Juist. De camera’s stonden niet stil. Kleren van de keizer, wat u zegt.

Waarom dit gemopper? Omdat ik vorige week hier stellig beweerde dat het buiktasje volkomen passé was – dat had ik uit ‘de bladen’ – terwijl ik deze week van de streetstylemaffia moet aannemen dat hetzelfde buiktasje helemaal cool is.  Dus de moderedactrices hebben het fout en de straatmeisjes goed. Verwarrend. Maar goed. Het buiktasje dus. Vis het maar weer uit de kliko.

Plåsje eröp

Ikea slaagt er altijd weer in de beste reclamemakers te strikken voor hun commercials en printcampagnes. Soms serieus, soms met een knipoog, maar altijd met die typische Ikea feel. Zo was hun antwoord op de peperdure leren Balenciaga ‘Ikea’-tas behoorlijk briljant: waarom 1500 euro uitgeven als je hem ook voor 99 cent kunt krijgen? En dan kan je er nog water in vervoeren ook!

Hun laatste (Zweedse) campagne is ook weer helemaal geweldig: een advertentie van een kinderledikantje waar je op moet plassen. Nu ja, als zwangere vrouw dan. Ben je inderdaad zwanger dan verandert de prijs van het ledikantje in een lagere!

De tekst gaat hieronder verder. 

Goed bedacht, al wordt me niet helemaal duidelijk hoe je die korting moet verzilveren. Toch niet met dat natgeplaste papiertje naar de winkel, mag ik hopen…

Beeld: Bungee Fitness Hongkong

Jump!

Hield ik hier vorige week nog een warm pleidooi voor de terugkeer van het apenkooien als nieuwe fitnesstrend, bungee fitness lijkt me ook echt helemaal geweldig! Het is precies wat je denkt dat het is: een fitnessoefening aan een elastieken koord. Je bent daardoor relatief gewichtloos en kan dus allerlei buitelingen in de lucht maken.

Of het qua fitness nou veel oplevert weet ik niet, het is vast heel leuk om te dóen! Hoewel, voor een tamelijke sukkel als ik, voor wie de begrippen links en rechts vrijwel inwisselbaar zijn, zou het weleens kunnen tegenvallen. Ofwel ik knal met een rotvaart tegen een medecursist aan, ofwel ik draai mezelf dusdanig in het elastiek vast dat ik niet meer kan dan wat troosteloos bungelen tot de les voorbij is. Maar dat is misschien ook wel weer grappig.

Meer Alexandra Besuijen? Volg ons op Facebook