Spring naar de content
bron: ANP/Jerry Lampen

De zoektocht naar de juiste toeristenformule

Nederland trok afgelopen jaar 17,6 miljoen toeristen volgens NBTC Holland Marketing. Onze kustplaatsen en hoofdstad zitten door deze ‘toeristentsunami’ met de handen in het haar. In Den Haag en andere steden staan ze te springen om deze toeristen met open armen te verwelkomen.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Siobian Heiblom

Amsterdam trok in 2017 ruim zes miljoen internationale bezoekers. De rest van de Randstad werd bezocht door de helft daarvan, namelijk 3,6 miljoen.

Op allerlei manieren probeert Amsterdam het toerisme zonder al te veel overlast te laten verlopen. Zo zijn er strengere controles op illegaal Airbnb-gebruik, worden de groepsrondleidingen beperkt tot 25 deelnemers en verplaatst de cruiseterminal zich verder bij de stad vandaan.

Van het Mauritshuis naar Legoland

Den Haag maakt zich daarentegen juist helemaal klaar voor meer toerisme. Zo kunnen toeristen sinds twee jaar in de zomer Paleis Noordeinde bezoeken en de Koninklijke Stallen bezichtigen en komt er een Legoland Discovery Center op de pier van Scheveningen. “Ik ben bezig om meer attracties à la Legoland naar Den Haag te halen,” zei de Haagse wethouder Karsten Klein (stedelijke economie) afgelopen donderdag tegen de Volkskrant.

De organisatie The Hague Marketing Bureau houdt zich bezig met de promotie van Den Haag op nationaal en internationaal niveau en wil dat de stad zich meer richt op exclusieve attracties. “Wij willen liever toeristen die hier 300 euro per dag uitgeven dan drie tientjes. Dus willen wij ons meer richten op de kunstliefhebber uit Engeland die het Mauritshuis bezoekt,” vertelt woordvoerder Wendy Troost weten.

Toch wil wethouder Klein meer attracties ‘à la Legoland’. “Gezinnen zijn een andere doelgroep waar wij ons oprichten,” vertelt Troost erbij. “Vooral uit onze buurlanden. Zij hebben Amsterdam vaak al gezien en willen nu wat anders. Toeristen uit China of Amerika willen toch naar Amsterdam.”

Volgens Martijn Smeenge, docent aan de NHTV Breda met specialisatie op toerisme, is het een valkuil om je als stad op allerlei doelgroepen te willen richten. “Iemand zei ooit tegen mij: ‘Den Haag is misschien wel de enige stad met bepaalde mate van grandeur’ en daar ben ik het wel mee eens, maar ze moeten toch meer gaan kijken naar hun buurman Rotterdam, een stad die zich vooral richt op architectuur en grote sportevenementen.”

Ook is Smeenge enthousiast over een stad als Eindhoven. “Daar wordt een duidelijke keus om zich te richten op de TDK-filosofie, dat staat voor technologie, design en kennis. Daar komen vooral mensen die hun kennis willen vergroten en veel internationale studenten.”

Nederland als één stad

Om te zorgen voor een betere verspieding van het toerisme werkt NBTC samen met verschillende organisaties uit de toerisme sector. De zogeheten HollandCity-strategie zet Nederland op de kaart als één metropool met verschillende districten. “Dat is heel slim,” zegt Smeenge. “Voor een Amerikaan uit Los Angeles zijn de afstanden in Nederland niet zo groot. Als een inwoner van de ene kant van Los Angeles naar de andere kant van de stad wilt, ben je bijna net zo lang onderweg als van Amsterdam naar Groningen.”

Een voorbeeld van de HollandCity-strategie is de Mondrian to Dutch Design-actie die afgelopen jaar door heel Nederland werd georganiseerd. Zo werd het gemeentehuis van Den Haag omgetoverd tot een kunstwerk van de beroemde schilder.

Onderwerpen