Spring naar de content
bron: ANP/Ferdy Damman

De 10 grote transfers in tv-land

De jaarlijks terugkerende televisiecarrousel draait weer op volle toeren. Van Twan Huys die de late avond op RTL van nieuw elan moet voorzien tot Margriet van der Linden die Matthijs van Nieuwkerk mag vervangen. Wie vertrekt, wie blijft en wat betekent dit voor het komende televisieseizoen? 

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Björn Beerthuizen
Margriet van der Linden (M) bleek in 2015 de mol in Wie is de Mol?. Beeld:

Vanaf maandag 14 mei kunnen we eindelijk de langverwachte vervanger van DWDD in de vooravond op NPO1 bekijken. M, zoals de nieuwe talkshow gaat heten, wordt gepresteerd door Margriet van der Linden en zal ‘zomers vrolijk’ worden, stelde de presentatrice en voormalig Opzij-hoofdredacteur Van der Linden in het Algemeen Dagblad.

Het nieuws dat Van der Linden de zomermaanden te zien zal zijn als vervanger van Mathijs van Nieuwkerk is al sinds februari bekend, en werd als startschot gezien van het transferseizoen in Hilversum. Hoewel Martine van Os en Sybrand Niessen met Tijd voor Max het slot met gemiddeld 870.000 kijkers verdienstelijk invullen, duurt het wel erg lang voor de show van Van der Linden af is.

Ook televisiedeskundige Bert van der Veer begrijpt niet waarom het programma zo lang op zich laat wachten. “De invulling van een dagelijkse talkshow valt samen met het dagelijkse nieuws. Ik vraag mij af waarom daar zo’n lange voorbereiding voor nodig is, en een decor heb je naar mijn idee zo opgebouwd.”

Overigens verwacht Van der Veer, die zelf als regisseur werkte aan onder meer Pauw en Jinek, dat de keuze voor Van der Linden goed uitpakt. “Ze is een uitgesproken persoonlijkheid, leuk, grappig en scherp waar nodig.”

Ook aan andere tafels gaan we nieuwe gezichten zien. Jort Kelder en Diana Matroos zijn de nieuwe presentatoren van Buitenhof en Rik van de Westelaken vervangt Pieter Jan Hagens bij EenVandaag. Met name de keuze van Jort Kelder in Buitenhof is een opvallende gezien zijn rechtse imago en vriendschap met Mark Rutte. Partijdig zal hij echter niet zijn, zo zei hij in gesprek met de Volkskrant. “Maar Rutte zal ik vanwege het vooroordeel niet interviewen.”

Twan Huys. Beeld:

Ook bij de commerciëlen hebben wisselingen plaatsgevonden. RTL kiest met Art Rooijkakkers en Twan Huys duidelijk voor een nieuw elan. Het bedrijf kende een bewogen jaar. De kijkcijfers zijn al lange tijd tanende. Mediacolumnist Angela de Jong maakte in een bijdrage voor het Algemeen Dagblad in september gehakt van RTL en zijn ‘stuitende arrogantie’. De Jong hekelde het gebrek aan creativiteit en de argeloze zelfpromotie bij de zender en pleitte voor een frisse najaarsschoonmaak.

Daar lijkt RTL inmiddels gehoor aan te geven. Programmadirecteur Erland Galjaard vertrekt en Humberto Tan keert na de zomer niet meer terug bij RTL Late Night. Twan Huys werd voor veel geld (hij gaat naar verluidt zo’n 750.000 euro verdienen, stelde oud-RTL-baas Fons van Westerloo in De Telegraaf) losgeweekt bij de publieke omroep om de positie van Tan over te nemen en de late avond bij RTL te redden.

Hier leest u alle prominente transfers. De tekst loopt hieronder door.

Van der Veer begrijpt de keuze van RTL om een meer journalistieke weg in te slaan wel. Eerder schreef hij al over de filosofie achter deze transfer. “Een gewaagde keuze maar wel een heel duidelijke,” zegt hij. “Met Twan Huys weet je wat je binnenhaalt. Hij zal geen RTL-sterretjes aan zijn tafel gaan interviewen.”

Bert van der Veer. Beeld:

Voor het Spijkerman-effect (Jack Spijkerman stapte als gevierd presentator van de VARA over naar Talpa wat geen succes werd) is Van der Veer overigens niet bang. “Wanneer hij gewoon een goed inhoudelijk programma maakt, praat niemand meer over de transfer.” En Tan dan? Van der Veer: “Die komt wel weer dan de bak, hij kan veel als presentator. Ik denk alleen dat de tijd van de late night talkshow voor hem voorlopig wel even voorbij is.”

Naast de nieuwe koers bij RTL Late Night lanceert de zender ook een geheel nieuwe groeistrategie waarbij de behoefte van consumenten centraal komt te staan.

Het bedrijf laat de zendergerichte aanpak los en kiest voor een ‘fan-centric’ aanpak. Video-on-Demand-diensten Videoland en RTLXL worden samengevoegd en een deel van de programmering zal alleen nog op dat platform worden aangeboden. “Mooie woorden maar vooral een wollig verhaal,” stelt Van der Veer. “Ik vraag me ook af of het de juiste manier is om kijkers aan je te binden. Ik ben fan van Temptation Island. Dat programma verhuist straks naar een Video-on-Demand-platform. Ik weet niet of ik er nog naar ga kijken als ik er straks voor moet betalen.”

RTL stelt dat de reorganisatie nodig is om minder afhankelijk te zijn van externe producenten, lees minder afhankelijk van John de Mol die veel van RTL’s succesformules produceert. Zo is het de vraag of RTL veelbekeken programma’s als Ik hou van Holland, The Voice of Holland en Dance, Dance, Dance kan behouden nu John de Mol volledig eigenaar is van SBS.

Des te pijnlijker is het misschien wel dat John de Mol, mede door het binnenhalen van RTL-sterren, langzaam zijn gedroomde mediahuis gestalte geeft. Shelly Sterk en zoon Johnny maakte de overstap naar SBS, maar met de overname van het Voetbal Inside-trio Wilfred Genee, Johan Derksen en René van der Gijp lijkt de Mol RTL pas echt pijn te doen. Helemaal als een verrassing komt dat niet, de onderhandelingen tussen het trio en RTL verliepen al langere tijd moeizaam.

Beeld:

Wilfred Genee zei daarover in het Eindhovens Dagblad. “Toen ik Art Rooijakkers en Twan Huys bij RTL zag komen, dacht ik: krijg nou wat. Die gaan allemaal dingen die ik óók leuk vind.” Genee maakt er geen geheim van dat zijn ambities verder reiken dat het presenteren van de populaire voetbaltalkshow en liet aan tafel bij Voetbal Inside doorschemeren bij Talpa meer kansen te krijgen.

Of de aanpak van John de Mol voldoende zal zijn om de strijd om de kijker te winnen van RTL moet blijken. “Wordt SBS 6 groter dan RTL 4? Dat valt nog te bezien. Uiteindelijk valt of staat alles met een goede programmering. Aan de andere kant zie je dat Winston Gerschtanowitz op het moment op SBS enorm scoort (spelshow The Wall scoorde een miljoen kijkers), dan ben je op de goede weg,” concludeert van der Veer.