Vriend & vijand over museumdirecteur Beatrix Ruf: ‘Ze is geslachtofferd’

Het vertrek van Beatrix Ruf als artistiek directeur van het Stedelijk Museum, na vermeende belangenverstrengeling, was een ‘vermijdbaar noodlottig ongeval met ernstige gevolgen voor het museum’, stellen onderzoekers. Vriend & vijand over de machtige Duitse artistiek directeur die in oktober moest opstappen. ‘Musea worden nu gezien als shady business.’

“Samen met collega Robbie Schweiger heb ik Beatrix een jaar gevolgd voor een documentaire over haar. Ik heb haar leren kennen als een extreem bevlogen vrouw. Alles stond in het teken van werk: haar eetafspraken, haar avondprogramma, haar liefdesleven – dat heeft ze niet echt. Ze pleegt roofbouw op zichzelf. Het is een kettingrokertje dat weinig slaapt.”
Jeroen van der Poel, documentairemaker van onder meer A Year With Beatrix Ruf

“Ik ken haar sinds mijn tijd als directeur van De Appel en zag haar vaak op vernissages, conferenties, tentoonstellingen en feestjes. Voor Beatrix geldt: work hard, play hard. Je kon haar diep in de nacht aantreffen, rokend, rode wijn drinkend en dansend. Maar ’s ochtends om negen uur had ze weer een afspraak en om drie, vier uur ’s nachts ontving ik nog werkgerelateerde mails van haar.

Het hele artikel leest u op Blendle.
Bent u geïnteresseerd in meer artikelen van
HP/De Tijd? Lees ze hier op onze gloednieuwe app.

Reageer op artikel:
Vriend & vijand over museumdirecteur Beatrix Ruf: ‘Ze is geslachtofferd’
Sluiten