Van Gogh & Japan: cashen met Vincent

Bert Nijmeijer 8 jun 2018 Cultuur

Wie een bezoek brengt aan het Van Gogh Museum, treft behalve De aardappeleters en Zonnebloemen ook veel posters, sjaals, kussenhoezen en exclusieve handtassen aan. Wat zou de kunstenaar zelf gevonden hebben van de uitgebreide commerciële exploitatie van zijn werk?

Het werk van Vincent van Gogh (1853-1890) leent zich uitstekend voor merchandise. Het laat zich goed afdrukken op mokken, placemats en behang. Zijn portret met rode baard en hoed is iconisch en onmiskenbaar, ook als sleutelhanger of gebreid poppetje. Zijn verblijf in Zuid-Frankrijk komt terug in de verkoop van zakjes lavendel en Provençaalse kruiden.

Werk en biografie bieden uitgebreide aanknopingspunten met Brabant, Drenthe, Hollands Glorie en Japan. De commerciële mogelijkheden zijn eindeloos.

Rond de tentoonstelling Van Gogh & Japan heeft de commerciële dochteronderneming van het Amsterdamse Van Gogh Museum, Van Gogh Museum Enterprises BV, weer groot uitgepakt

Het hele artikel leest u op Blendle.
Bent u geïnteresseerd in meer artikelen van HP/De Tijd? Lees ze hier op onze gloednieuwe app.

Reageer op artikel:
Van Gogh & Japan: cashen met Vincent
Sluiten