Cashen met Paris Hilton

Alexandra Besuijen neemt op deze website wekelijks de wereld voor mode en trends kritisch onder de loep. Deze week bespreekt ze een nieuwe modelijn van Paris Hilton en een nieuw hipsterdrankje.

Paris Hilton
Beeld: Boohoo

Back to Paris

Paris Hilton, wie kent haar nog? In de eerste jaren van dit millennium was ze, langbenig en leeghoofdig, geen seconde uit het flitslicht der paparazzi te slaan. Steevast gekleed in flinterdunne lapjes die weinig aan de verbeelding overlieten, vergezeld van een schare uitvretende vriendjes en een chihuahua bezocht ze de hotste party’s van de wereld; dreef ze met onberispelijk kapsel en dito maquillage in de meest luxueuze zwembaden of at ze in de duurste restaurants. En wij mochten dit allemaal meebeleven in ‘de bladen’.

Maar zoals dat gaat, er kwamen nieuwe It Girls, die overigens nauwelijks paparazzi nodig hadden om bekend te worden. Zij ventten zelf hun looks op sociale media als Instagram. Allemaal gefilterd en gefotoshopt tot er geen pukkeltje, rimpeltje of rolletje meer zichtbaar was. Wilden Paris en mede-socialites Britney en Lindsay nog wel eens dronken en met opgestroopte rokjes uit limousines rollen, de nieuwe generatie houdt het allemaal liever in eigen, perfect gemanicuurde hand. Mooi hoor, maar ook wel saai. En Paris verdween naar de achtergrond.

Ik betrapte mezelf er zelfs wel eens op dat ik haar miste, met d’r torenhoge hakken, extreem grote zonnebrillen en loensende oogje. Voor een diep-filosofische gedachtewisseling moest je niet bij haar zijn. Maar mijn god wat kon die meid meesterlijk met haar creditcards wapperen. Is ook een kunst!

Maar gelukkig is ze terug! Soort van.

Voor het Amerikaanse fast fashion label Boohoo ‘ontwierp’ ze een zomercollectie van maar liefst zeventig items. Het bedrijf wil cashen op de hype rond de jaren negentig/begin 2000 en wie konden ze daar beter voor kiezen dan de ster van juist díe tijd? De jurkjes en cropped sweaters hebben al net zo weinig om het lijf als Paris zelf, maar hebben wel die onmiskenbare jaren nul vibe die het nu zo lekker doet.

De collectie is vanaf woensdag 20 juni hier verkrijgbaar voor heel redelijke prijsjes.

Kabouterpizza

Oww wat ontzettend lief en superschattig! Nee, maar écht! Die minikeukentjes waarin je minitaartjes en minipannenkoekjes en minispaghetti kunt maken! Echt mini hè, we hebben het hier over poppenhuisformaat.

Met werkende oventjes en fornuisjes en gietijzeren braadpannetjes die in een lucifersdoosje passen! Toch nog maar één keer ‘oww lief en superschattig!!!’

Het begon al een jaar of vier geleden, maar inmiddels is de stroom minikoks en -kokkinnen sterk gezwollen en vind je op YouTube een tsunami aan filmpjes waarin echte, eetbare maar zeer minieme gerechtjes worden bereid.

De tekst loopt hieronder door.

Coming tomorrow! A Popin’ Cookin’ vid! ??? #popincookin #miniaturecooking #kraciepopincookin #kawaii #miniature #cute #diy #craft #kit

A post shared by Tourmaline . (@crafttour) on

Het begon allemaal in Japan – waar anders? – in de jaren twintig van de vorige eeuw. Tot dan was het in winkels en restaurants gebruikelijk om replica’s van gerechten uit te stallen. Die waren echter groter dan in de realiteit en veel klanten voelden zich dan ook bekocht. Iemand kwam op het idee die voorbeeldgerechten kleiner te maken en nog kleiner en nog kleiner, tot het ineens ook populair werd als speelgoed en verzamelobjecten.

Waren die eerste miniaturen nog oneetbaar, nadat iemand ze voor de lol eens in het echt had gemaakt, ging het balletje rollen en inmiddels is het een kunstvorm op zich.

Sommige koks geven demonstraties in winkelcentra of op feesten, maar verreweg de meesten kiezen voor YouTube, waar ze inmiddels miljoenen volgers hebben.

Het heeft iets vaag pervers. Ik bedoel, oorlog en honger en andere ellende en jij zit naar de bereiding van een kabouterpizza ter grootte van een duimnagel te kijken. Weird, maar wel ontzettend verslavend.

De tekst loopt hieronder door. 

De echte diehards maken al hun apparatuur en keukengereedschap zelfs, tot frietsnijders en gehaktmolen aan toe, maar inmiddels is er ook een hele hoop kant-en-klaar te koop. Om zelf te doen lijkt het me helemaal niks: daarvoor hou ik te weinig van koken en te veel van eten, maar om naar te kijken. Verrukkelijk!

Kopje thoffie?

Hét hippe drankje du saison is helaas geen lekkere exotische cocktail of mixdrankje, maar matcha, een knalgroen gezondheidsdrankje. Een beetje hipsterkoffiebarbezoeker kan inmiddels niet meer zonder.

Matcha is zo populair omdat het de eigenschappen van zowel koffie (opwekkend) als thee (kalmerend) in zich verenigt. Thoffie dus eigenlijk.

De tekst loopt hieronder door. 

伊藤久右衛門 宇治抹茶卡布奇諾 你們有喝過嗎??  官網傳送門&追蹤我們✨ ➡︎ @woahjapan 有任何疑問歡迎隨時私訊呼喚小編?  - 日本美食及逸品持續分享中? 歡迎在照片下標註 #woahjapan 透過我們分享給更多人吧! - #woahjapan #日本 #京都 #伊藤久右衛門 #抹茶 #抹茶控 #kyoto #matcha #matchalatte #foodie #lovejapan #igersjp #instafood #igerstaiwan #popjapan #popdaily

A post shared by Woahjapan (@woahjapan) on

Het spul komt – surprise! – uit Japan, waar het al eeuwen wordt gedronken en geroemd om haar geneeskrachtige werking. De theeplanten worden in de laatste fase van hun groei afgeschermd van zonlicht. Hierdoor gaat de plant extra hoeveelheden chlorofyl aanmaken. Omdat de theeblaadjes in hun geheel worden fijngemalen tot matchapoeder bevat het drankje dus ook veel meer chlorofyl dan gewone groene thee. Chlorofyl zou ontgiftend werken en de opname van zuurstof in het bloed bevorderen.

Verder bevat het zowel de opwekkende cafeïne en de kalmerende L-theanine en een flinke hoeveelheid anti-oxydanten. Of het werkelijk zo waanzinnig gezond is als wordt beweerd, weet ik niet, maar het is vast een prima drankje om tot je te nemen de ochtend ná de avond waarop je je te buiten bent gegaan aan die exotische cocktails!

Reageer op artikel:
Cashen met Paris Hilton
Sluiten