De Ladies Night ontleed: ‘Here we go again…’

Woensdagavond stroomden tientallen bioscopen weer vol met uitzinnige vrouwen die met een glas bubbels en een gesponsorde goodiebag konden meezingen en wegzwijmelen bij het tweede Abba-vehikel Mamma Mia! Here we go Again. Ofwel: de Ladies Night in een notendop. Filmjournalist Nico van den Berg duikt als man in dit fascinerende vrouwelijke filmfenomeen.

De Ladies Night is na ruim tien jaar niet meer weg te denken in de Nederlandse bioscoop. Hoe slecht een film het later ook doet, een vertoning op deze speciale avond staat garant voor uitverkochte zalen. Of het nu gaat om grote Hollywoodfilms als Mamma Mia 2 en Magic Mike XXL of Nederlandse romkoms als Soof en Onze Jongens, eigenlijk maakt het niet heel veel uit. Zolang de film sexy of romantisch is, doet de formule van de avond de rest: vrouwen onder elkaar, met champagne en goodies.

Ook voor distributeurs en bioscopen kan een vertoning op een Ladies Night een film maken of breken. Zo brak de erotische film Fifty Shades Freed op 7 februari dit jaar met 125.000 bezoekers alle Ladies Nightrecords. De film trok in totaal 600.000 bezoekers, wat betekent dat maar liefst een op de vijf bezoekers van Fiffty Shades Freed de film op de Ladies Night zag. De juichende persberichten schrijven haast zichzelf: Opnieuw een record gebroken! Nummer 1 in de box office!

Ladies Night
‘Zolang de film sexy is, doet de formule de rest.’ Beeld: ANP/Remko de Waal

De filmindustrie heeft nog veel vrouwonvriendelijke trekjes, maar de macht van de vrouwelijke bioscoopbezoeker is tegenwoordig groter dan ooit. Er zijn wel eens mannenavonden georganiseerd waarbij er met bier en bitterballen naar de nieuwe Fast & Furious gekeken werd, maar erg succesvol zijn deze testosteronavonden nooit geweest.

Misschien laten mannen laten zich wat minder dirigeren. Of vrouwen zijn gevoeliger voor sfeer. Generaliseren en psychologiseren is altijd riskant, maar een verklaring voor het succes van de Ladies Night moet toch gevonden worden in de behoefte van een deel van het bioscooppubliek aan het zich gezamenlijk laven aan romantiek op het witte doek.

Gooi daarbij een flinke snuif identificatie en het vrouwelijk publiek gaat zowel voor herkenbaar Nederlands relatiegeklungel voor de bijl als voor de romantiek van een Abba-vakantie op een Grieks eiland. Het zijn happenings, net als de Toppers in Concert, waar de marketingmachine al lang van tevoren gaat draaien om de doelgroep warm te krijgen. Wie de afgelopen maanden regelmatig een Pathebioscoop van binnen zag, kan het speciaal voor Pathe gemaakte Ladies Nightspotje met een deel van de cast van Mama Mia 2 wel dromen. Nog los van alle promotie in bladen en op sites waar vrouwen vaak komen.

Ladies night
‘De Ladies Night is inmiddels een brand geworden.’ Beeld: ANP/Remko de Waal

‘Event cinema’ lijkt steeds meer de reddingsboei van de bioscoop te zijn. De mannenavonden mogen dan weinig succesvol zijn, de opera- en theateravonden zijn dat des te meer. Zeker in een chique sfeer als het Amsterdamse Tuschinski Theater is het een mooi en vooral betaalbaar alternatief voor een avondje West End of Broadway. En ook filmtheaters hebben deze niche inmiddels ontdekt.

Maar denk ook aan de programmering in bepaalde bioscopen van Turkse of Bollywoodfilms. Ze worden door geen enkele filmcriticus gezien, laat staan gerecenseerd, maar het publiek stroomt er in bioscopen als Pathe Arena in groten getale op af.

De bioscoop moet een beleving zijn. Gewoon films kijken doen we wel op onze tablet thuis. Nee, het gaat om het aanspreken van al je zintuigen. Een trillende stoel en water in je gezicht (4DX) of juist de filmhuisvariant van een sushibuffet bij een Japanse film, alles draait tegenwoordig om de unieke filmervaring.

De Ladies Night is inmiddels een brand geworden, een merk op zich, waar geen enkele bioscoopketen meer onderuit kan komen. Je zou haast denken dat hiermee kunstmatig de Nederlandse romkom in leven wordt gehouden. Want na een korte zomerstop draait op de volgende Ladies Night op woensdag 19 september de Nederlandse romkom Doris. De tagline: “Aan de vooravond van haar vijfenveertigste verjaardag is Doris Doorenbos, een gescheiden vrouw met twee kinderen, op een dood punt aanbeland.”

Dat laatste kan – volgens sommigen helaas – niet van de Ladies Night zelf worden gezegd.

Reageer op artikel:
De Ladies Night ontleed: ‘Here we go again…’
Sluiten