Spring naar de content
bron: Damian Murphy

Hoe wielerploeg Dimension Data Zuid-Afrika fietsend wil verbeteren

De Tour de France heeft Frankrijk jaarlijks drie weken volledig in haar greep. Tourkenner en journalist Jeroen Wielaert reist de renners drie weken lang achterna en vertelt u in zijn Tourkronieken het verhaal achter de Ronde.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Jeroen Wielaert

Het village départ vulde zich weer met mensen die zich gearriveerd mochten noemen.  De Hoge Gasten in het VIP-dorp van de Ronde. Eerlijk gezegd kende ik er geen een, ondanks hun onmiskenbare betekenis. Het was leuk om ze als jongens en meisjes zo blij te zien. Ze mochten een dag mee in een gastenwagen, of zelfs een stuk boven de koers vliegen in een helikopter –privileges met wentelwiek, de hoogste vorm van gastenvervoer.

Luistert u liever de hele kroniek? Jeroen spreekt iedere aflevering in. De tekst loopt zelf hieronder door.

Wie het wilde kon bij de krantenkiosk de hand schudden van Raymond Poulidor, 82 jaar oud inmiddels. In het eerste uur van de koers ging Christian Prudhomme volgens de gewoonte via het interne circuit Radio Tour de namen noemen van de Speciaal Geïnviteerden.

Na het verlaten van het vertrekdorp kwam ik langs de ploegbussen. Die van Dimension Data stond er, de Zuid-Afrikaanse ploeg gesponsord door een groot IT-bedrijf uit Johannesburg.

Dimension Data
Qhubeka is de naam van een liefdadigheidsvereniging die het leven van jonge Zuid-Afrikanen wil veranderen door ze een fiets te geven. Beeld:

Mijn aandacht werd getrokken door een jonge, zwarte reporter. Hij stond klaar voor een stand-uppertje. Mogelijk over Mark Cavendish, de niet-klimmer die ze verder moeten missen. Of anders over een bijzonder project waar de ploeg bij betrokken is: Qhubeka. Het is een woord uit de het Nguni, een Bantoetaal. Het betekent progressie maken, of vooruitgaan.

Voor de rechter-achterzijde van de ploegbus stond een opstelling met een stevige fiets voor een informatiebord met meer uitleg.

Qhubeka is de naam van een liefdadigheidsvereniging die het leven van jonge Zuid-Afrikanen wil veranderen door ze een fiets te geven. Over het waarom stond er: Met een fiets kan een individu zich sneller en verder verplaatsen, zware lasten vervoeren en een soort vrijheid verkrijgen.

In Zuid-Afrika, las ik verder, lopen dagelijks zo’n 500.000 kinderen twee uur naar school en twee uur weer naar huis. Qhubeka wil ervoor zorgen dat veel mensen eigenaar worden van een fiets, ter verbetering van hun verplaatsing naar school, ziekenhuis, of werk.

De Tour de France steunt Qhubeka. Het past wel bij de betrokken kant van de ASO. Zo zien ze erop toe dat de straten waar ze langs komen schoon blijven en hebben aandacht voor groen en duurzaamheid.

Ik keek naar de Qhubekafiets. Best een zwaar vehikel, geschikt voor de slechte wegen in Zuid-Afrika, maar niet voor Tom Jelte Slagter, de Nederlander van Dimension Data.

Dimension Data
Beeld:

Het is ook even iets heel anders dan luxe verplaatsing in een gastenwagen, of een helikopter.

Er moet een dag komen dat een van die door het fietsen goed geschoolde Zuid-Afrikaanse jongens zijn debuut maakt in de Tour en met veel Qhubeka hoog in het klassement komt. Het geeft nieuwe kleur aan het peloton. Het is de gedroomde dimensie van de liefdadigheid.

De meest kleurrijke renner van nu blijft Peter Sagan, met voortdurende Slovaakse voortvarendheid. Voor zijn populariteit zou hij niet het groen, maar het geel moeten dragen.

Lees en luister hier alle Tourkronieken van Jeroen Wielaert.

Onderwerpen