Spring naar de content
bron: Instagram

Waarom vrouwen zich karikaturaal als vrouw uitdossen

Alexandra Besuijen neemt op deze website wekelijks de wereld voor mode en trends kritisch onder de loep. Deze week bespreekt ze de bio queen, Golden Goose-schoenen en de Momo challenge. 

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Alexandra Besuijen

Verwarde vrouw

Hmmmmmmm…ik zit hier ontzettend peinzend aan mijn denkbeeldige sik te trekken, want ik ben een beetje in de war. Dacht ik net dat hele LHBTQWERTY-alfabet uit mijn hoofd te kennen, blijkt er toch nog een variant te zijn waar ik nog nooit van had gehoord: de bio queen, ook wel faux queen geheten.

Wat is dat nou weer? Ik kwam het begrip tegen in een column in the Guardian en ik was er van overtuigd, heilig van overtuigd, dat het satire was: een juffrouw klaagde haar leed dat zij was afgewezen voor een reclamefotoshoot met dragqueens OMDAT ZIJ EEN VROUW WAS!

Ja du-huh, denk je dan al gauw, drag queens zijn mánnen die zich als vrouw verkleden – als je al vrouw bént, wat is dan de grap? Maar dat blijkt wel heel rechtlijnig seksistisch geredeneerd. Ai. My bad.

Het hele draggebeuren is een spel met gender, tot zover ben ik aan boord. Dat het niet uitsluitend homomannen zijn die zich graag in drag vertonen – ik wist dat. Dat er vrouwen zijn, die zich op karikaturale wijze als man verkleden, de zogenaamde drag kings, was mij ook bekend.

Maar dat er ook vrouwen zijn die zich al even karikaturaal als vrouw uitdossen, ik wist het niet. Ja, de Kardashians natuurlijk, maar die zitten weer in een andere categorie.

Hoe dan ook, Lucy Garland, de juffrouw uit the Guardian, was boos. En ik ben confuus, want de weinige keren dat ik me in iets jurkachtigs vertoon, vóel ik me heel erg travo. Dus misschien bén ik dat wel en heb ik het al die jaren verkeerd gedaan. Gelukkig heb ik ook nog echte problemen…

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

That’s better #halloween

Een bericht gedeeld door ✨LUCY GARLAND✨ (@lucygarland) op

Schoen in de war
Stel, je bent zo arm dat je kapotte schoenen draagt die met ducttape bij elkaar worden gehouden. Dat is best kut en wat zou je blij zijn met een paar crispy white nieuwe sneakers. Maar het omgekeerde bestaat dus ook. Mensen die zo rijk zijn dat ze rustig 530 dollar neer kunnen leggen voor een paar weliswaar nieuwe, maar zeer afgetrapte en met tape bij elkaar gehouden gympies. Nee écht, het bestaat.
De Italiaanse schoenenfabrikant Golden Goose bedacht ze en internetwinkel Nordstrom verkocht ze. Verkócht, want ze zijn al uitverkocht. Je gelooft het niet. Volgens Golden Goose is het een eerbetoon aan de skatercultuur, maar op sociaal media vond men het voornamelijk van disrespect getuigen jegens arme mensen die zich geen nieuwe schoenen kunnen veroorloven. En dat is natuurlijk ook zo.
Had ik verdomme mijn afgetrapte bikerlaarzen niet weg moeten gooien, maar gewoon even naar de Action moeten lopen voor tape! Dan had iedereen me uitgelachen, maar wisten zij veel hoe ontzettend on fashion ik dan geweest was! Of geldt zoiets alleen maar als je er goudgeld voor neerlegt?

Golden Goose

Momo or No Momo?

Of ik wat wilde schrijven over de Momo challenge hype want dat is echt ‘heel erg en kinderen plegen er zelfmoord door’. O?
Dus maar even googelen. Dat maakte het niet echt duidelijker. Momo, een angstaanjagend vrouwspersoontje, zou via WhatsApp contact leggen met kinderen en pubers en ze dan vervolgens allerlei nare opdrachten geven, die ze móeten uitvoeren omdat anders hun ‘geheimen’ op internet zouden worden onthuld. Tot zelfmoord aan toe. Niet lief, maar klópt het ook?
De verschillende hoaxwijzers en -melders spreken elkaar tegen. Volgens de een is het een hoax en is nog nergens ter wereld één zelfmoord gesignaleerd door Momo, maar op een andere site valt te lezen dat het spel tenminste een meisje in Argentinië het leven heeft gekost. Gruwelijk genoeg, maar om nu over een hype te spreken…
Nee, zegt weer een andere site, het is een kruising tussen broodje aap en echt waar: er bestónd geen Momo challenge, maar inmiddels zijn er meerdere social mediagebruikers die zich Momo zijn gaan noemen en kinderen proberen te beïnvloeden.

Youtube blogger Repzilla legt uit hoe dat werkt, maar dat is weer zo’n illuminatiealuhoedjesgekkie, dus of we die serieus moeten nemen? Kortom, het zal allemaal zo’n vaart niet lopen, maar misschien toch maar even de WhatsApp van je kroost checken. Baat het niet etc…


Onderwerpen