Een leuk communicatieadvies voor ING

Tim Jansen 14 okt 2018 Mening

Ooit bezocht ik een wedstrijd in het Belgische profvoetbal. Een aanrader. Tenminste als u van slecht voetbal, lauw bier en tierende tandelozen houdt. Spaarzaam hoogtepunt: een verveelde supporter gooit een betonstrijker onder de tribune. Na de knal klinkt gejuich. Vermoedelijk van opluchting, want de tribunes zien er uit alsof men vergeten is na het Heizeldrama de veiligheidsvoorschriften aan te scherpen. Afijn, na die ervaring was het weinig verbazingwekkend toen deze week bleek dat het hele Belgische profvoetbal nog rotter is dan de tanden van een fervent speedgebruiker. Invallen bij diverse club, spelersmakelaars en trainers. Verdenkingen van fraude, witwassen en matchfixing. Maar het mooiste detail in het gebeuren: de rol van ING.

De Nederlandse bank is in België namelijk sponsor van de nationale voetbalploeg en het landelijke scheidsrechterskorps. Incluis de twee scheidsrechters die ervan worden verdacht onder een hoedje te hebben gespeeld met een louche Servische spelersmakelaar om wedstrijden te beïnvloeden. Of de betalingen via ING-rekeningen liepen is onbekend, maar de bank liet rap weten mouwsponsor te blijven van de Belgische arbiters. Zelden vielen sponsor en gesponsorde zo mooi samen. Scheidsrechters die laks met de spelregels omgaan om een noodlijdende voetbalclub te helpen en ING die de witwasalarmen zo losjes instelt dat criminelen zonder problemen Tikkies konden verzenden met ‘bijdrage huurmoord’. Het zou van een ongekende hypocrisie zijn als ING z’n eigen topman na een witwasschandaal nog geen gele kaart geeft, maar alle contacten met het Belgische voetbal verbreekt wegens twee scheidsrechters met een flexibele moraal. Wel sympathiek dat ING snel de openheid zocht. De bank steunt namelijk niet alleen die twee verdachte scheidsrechters, maar ook alle oprechte amateurfluiters. Dus ziet ING ‘geen reden om deze verbinding met het Belgische voetbal ter discussie te stellen.’

Zelden vielen sponsor en gesponsorde zo mooi samen

Houden ze bij ING sowieso niet van, discussie. Laat staan in de openheid. Deze week mocht Hans Wijers, voorzitter van ING’s raad van commissarissen, op bezoek bij Mark Rutte. Net als zijn voorganger Jeroen van der Veer en andere hotemetoten uit het bedrijfsleven. Achter gesloten deuren spraken ze over alles behalve lastige onderwerpen als de dividendbelasting. De premier zou de topmannen donderdag in besloten setting hebben gevraagd wat opener te zijn om zo de harten van het volk te winnen. Of zoals voormalig ING-topman Jan Hommen het verwoorde. ‘Ik denk dat we een paar leuke adviezen hebben gekregen dat we wat meer communicatief moeten zijn dan we zijn geweest.’ Een van die leuke adviezen schijnt te luiden dat de topmannen eens moeten aanschuiven bij een talkshow. Het gevaar bestaat dat ze deze tip gaan opvolgen.

Van der Veer sprak een dag voor de Catshuisbijeenkomst op een topmannencongres over de kloof tussen politiek en bedrijfsleven. Die moet volgens hem gedicht worden, maar vaak is dit een discussie tussen twee doven. Maar we moeten niet opgeven volgens de topman die stelt dat het aankomt op vertrouwen. En dat vertrouwen begint – en ik citeer nu letterlijk: ‘bij het track record, welk plan je voor de toekomst hebt en of je daar transparant over bent. En tenslotte of je in zo’n gesprek ook empathisch en invoelend kan zijn.’ Als dergelijk geraaskal een voorbode van de komende transparantiegolf, kun je eigenlijk alleen maar hopen dat iemand uit verveling een betonstrijker onder de talkshowtafel rolt.

Reageer op artikel:
Een leuk communicatieadvies voor ING
Sluiten