Spring naar de content
bron: ANP

Sylvana eist onmiddellijk verbod op Black Friday

dir="ltr">Er keken nog minder mensen naar de documentaire over ons aller Sylvana dan naar een gemiddelde uitzending van de Unilever Tell Sell Show van Twan Huys. Landelijk stemde niemand op haar. Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van Amsterdam pakte ze met moeite 6000 stemmen uit de Bijlmer

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Arthur van Amerongen

En toch blijft een duister en schimmig Consortium haar voortdurend gebruiken als sokpop om een bizarre boodschap te verspreiden. Dankzij de agitprop van dat Consortium is Sylvana al tot een hedendaagse Spinoza en Erasmus gekroond. Zelf noemt ze zich de reïncarnatie van Martin Luther King, terwijl iedereen weet dat dat Sinterklaasdichter Jerry Afriyie is.

Eigenlijk wilde ik vandaag helemaal geen Sylvana-column schrijven want ik ben heel ernstig Sylvana-moe. Bovendien straalt de zon weer in de Algarve, na een paar dagen pokkenweer, en de vrimibo lokt en lonkt (bij ons begint de vrimibo al om 11 uur a.m.)

Ik schaar Sylvana bij Frans Timmermans en Peter R. de Vries. Bij deze types draait alles maar dan ook alles om hun ego. Ze deugen niet. Ze zijn niet waarachtig. Ze veinzen empathie. Het ergste van deze monomane narcisten is dat ze geen greintje zelfspot hebben.

Zo is Peter R. de Vries een heel eng rechts wit mannetje dat zichzelf verkoopt als een Bij1oïde. Naast Frans Timmermans verbleekt de bijbelse Judas tot een aimabel, eerlijk en onzelfzuchtig personage gelijk Ghandhi.

Mijn klomp brak toen Sylvana een jaar geleden de Reformatierede mocht uitspreken. Het Consortium dat Sylvana eerst al tot een hedendaagse Erasmus en Spinoza had uitgeroepen, bombardeerde haar nu tot de nieuwe Maarten Luther. Haar Reformatierede, geschreven door Tante Pollewop Meulenbelt, barstte van de afgrijselijke fouten. Bloopers die je zelfs niet zou vinden in een gemiddeld opstel van een tweedejaars studente van de Spinazie Academie in Dronten-Oost.

Radeloos – ik heb niks met antisemitische roomse toffelemonen als Luther – heb ik toen de hulp van mijn favoriete theologe ingeroepen: Sonja Dahlmans. Zij deed een vernietigende close reading van het Bij1-geleuter.

Oef Tuur!! Ik weet niet eens waar te beginnen. In de 16e eeuw riep men niet, zoals Sylvana hier beweert “God, Nederland en Koningshuis”. Volgens mij was het “God, Nederland en Oranje.” Het Koningshuis bestond als zodanig namelijk nog niet. De leus is overigens van latere datum dan de zestiende eeuw. Voor zover ik kan nagaan, dateert deze van de negentiende eeuw. Ook Nederland bestond namelijk nog niet in de zestiende eeuw. Een ketter was geen verrader, maar iemand die tegen de heersende geloofsleer inging. Johann Tetzel was geen Dominicaner priester, maar een monnik, aangezien de Dominicanen een kloosterorde zijn. Wat yin en yang met Luther te maken hebben, ontgaat mij even net als de verwarring tussen religie en spiritualiteit. Wat seksisme, racisme en armoedebestrijding met Luther te maken hebben ontgaat mij ook even. De man wordt af en toe even aangehaald om mevrouw haar eigen ideeën ergens aan op te kunnen hangen, terwijl wat Luther zelf gedaan heeft toch al genoeg stof voor een dergelijke rede zou moeten opleveren. Positief of negatief. De katholieke kerk spatte 500 jaar geleden dankzij Luther uiteen?? Als reactie volgde het Concilie van Trent, en de kerk bestaat nog steeds als ik mij niet vergis. Volgens Simons zei Luther: “Ik kan niet anders, zo helpe mij God.” Hij zei: “Hier sta ik, ik kan niet anders. Zo waarlijk helpe mij God almachtig.” Als je iemand citeert, doe het dan goed, zéker in een rede die de naam van de persoon in kwestie draagt, maar haar eigen boodschap is belangrijker dan de boodschap van Luther, zo blijkt. Luther werd ook beschuldigd van antisemitisme, maar juist daar rept Simons niet over in haar woorden: “Hield er behoorlijk onfrisse ideeën op na over sommige medemensen”, moslims, vrouwen, homoseksuelen, iedereen wordt genoemd, maar niet de mensen waar Luther het over had, de Joden. Al eerder had mevrouw Simons geen mening aan tafel bij DWDD over de sayfo, de genocide waarbij Armenen, Grieken en Assyriërs omkwamen. Nu heeft zij geen oog voor de Joden en het antisemitisme dat van alle tijd is. Wrang ook, omdat het juist nu weer de kop opsteekt… Een hele onfrisse, narcistische tekst. Geen rede maar een politiek pamflet.

Twee weten meer dan één, zegt het spreekwoord, maar dat geldt niet wanneer je Anja Meulenbelt koppelt aan Sylvana Simons. Dan krijg je een combinatie van bewuste leugens, agitprop, gedram en domheid, die samengevat kan worden onder de noemer identity politics. Overigens horen wij niets meer van en over professor Wekker. Heeft er een bitch fight plaatsgevonden binnen Bij1?

Twee weten meer dan één, zegt het spreekwoord, maar dat geldt niet wanneer je Anja Meulenbelt koppelt aan Sylvana Simons.

En nu ik het toch over Bij1 heb: het zal mij niets verbazen als Sylvana vanmiddag live in het Radio 1 Journaal oproept tot een boycot van Black Friday. Nog mooier is als ze dat samen doet met Rebekka Timmer, de bakvis van de Hilversumse SP die gisteren gedeserteerd is naar de Freak Show van Bij1.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik een zwak heb voor Rebekka, die een combinatie is van Wednesday Addams en een willekeurig meisje Kardashian. Zolang ze haar mondje maar houdt!

Sylvana en Rebekka zullen teruggrijpen op een broodjeaapverhaal  uit 2014: in de negentiende eeuw konden plantagehouders in het diepe zuiden van de de Verenigde Staten met een flinke korting slaven kopen, op de dag na Thanksgiving. Dat verhaal is meteen ontkracht maar ging toch een eigen leven leiden.

Het gevolg was dat Amerikaanse Bij1-achtigen opriepen tot een boycot van deze ordinaire retail holiday, die beschouwd wordt als het begin van het seizoen voor kerstaankopen. Het is dezelfde gefabuleerde agitprop als de mythe van de rellen in Engeland in 2011. Die werden door diverse gekkies ‘rassenrellen’ genoemd terwijl het gewoon een uitgesponnen soort Black Friday was, met het verschil dat de meutenden proletarisch winkelden en dus niet betaalden voor de shopping spree.

Volgens the Guardian betrof het hier een hongerig lompenproletariaat en was de revolutie nabij. Echter, de verdoemden der aarde stalen geen brood en blikjes Corned Beef of Spam maar louter kekke gympies en peperdure hifi-zooi.

Ik heb me even verdiept in de wortels van Black Friday en vond het volgende:

Rond 1981 werd voor het eerst melding gemaakt van een alternatieve theorie dat op die dag de winkeliers voor het eerst “in het zwart” komen te staan, dat wil zeggen winst beginnen te maken voor het jaar. In de Verenigde Staten is het bij de boekhouding namelijk de gewoonte om verliezen in rode inkt in de boeken te schrijven. De meest aannemelijke oorspronghypothese van Black Friday stamt uit 1869.

En daar heeft mijn favoriete band Steely Dan een liedje over gemaakt. Zet dat maar op, met de luidsprekers op tien, wanneer u straks in het Radio 1 Journaal  Rebekka en Sylvana hoort kakelen over een boycot van Black Friday (de Bijlmer uitgezonderd).

When Black Friday comes

I’ll stand down by the door

And catch the grey men

when they Dive from

the fourteenth floor

When Black Friday comes

I’ll collect everything I’m owed

And before my friends find out

I’ll be on the road

P.S: https://www.urbandictionary.com/define.php?term=Steely%20Dan