Spring naar de content
bron: ANP

Rijkmuseum stoot Van Gogh Museum van troon

Het Rijksmuseum stoot het Van Gogh Museum van de troon als best bezocht museum van Nederland: het Rijksmuseum ontving dit jaar 2,3 miljoen bezoekers, het Van Gogh Museum 2,17 miljoen.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Lynn van der Zaag

Taco Dibbits, directeur van het Rijksmuseum zegt dat “dit als veel klinkt, maar dit aantal is verspreid over het gehele jaar, en er zijn tachtig zalen te bezichtigen. In veel hiervan is het heel rustig.” De klachten over de drukte bij de Nachtwacht wuift hij dan ook weg: “Het klinkt een beetje flauw, maar dit schilderij is destijds geschilderd ter decoratie voor een grote zaal van de Kloveniersdoelen, een schuttersgilde. Het is dus een heel groot schilderij, en bedoeld om er met meerdere mensen tegelijk naar te kijken. Het is totaal iets anders dan bijvoorbeeld de Mona Lisa in het Louvre: een heel klein schilderij waar je van een afstand maar weinig van ziet.”

Over de stijging van het aantal bezoekers van het Rijksmuseum, en de daling van het aantal bezoekers van het Van Gogh museum zegt hij: “Het is geen wedloop. Ik denk dat wij beide heel trots kunnen zijn op ons bezoekersaantal, en dat het Van Gogh Museum goed heeft gedaan aan een online ticketsysteem, om zo drukte te spreiden.” Overigens ziet de directeur vooralsnog niets in een ticketsysteem waarbij uitsluitend op internet kaarten kunnen worden gekocht voor zijn eigen museum: “We hebben dan ook nauwelijks rijen.”

De lange rij, dat was een reden voor het Van Gogh Museum om een online ticketsysteem te introduceren. Kaarten kunnen sinds dit jaar uitsluitend online worden gekocht, de stoffelijke kassa’s hebben het museum in de ban gedaan. Volgens de directeur, Axel Rüger, is er door deze manier van ticketverkoop “meer spreiding in het museum: er zijn minder pieken en dalen, doordat er tijdslot aan de kaarten zit.” Hij is tevreden met het systeem: “De bezoekerswaardering is sindsdien heel hoog.”

Voor de mensen die geen internet hebben, maar wel graag het museum willen bezoeken is de ticket-zuil een oplossing: “Afgelopen jaar kreeg het museum een brief van een meneer die teleurgesteld was dat hij geen ticket kon kopen, omdat hij geen toegang tot internet had. Maar ook al heeft geen kassa’s meer, er zijn wel makkelijke bedienbare ticket-zuilen naast het museum, en in geval van problemen met de bediening hiervan, kan een medewerker helpen.”

Al zijn zij niet het best bezochte museum van Nederland meer, het Van Gogh Museum heeft sinds 2018 wel de grootste online fanbase van alle musea wereldwijd. Het museum heeft flink geïnvesteerd in social media campagnes, Rüger: “Door deze media kunnen wij mensen, die niet naar Amsterdam en het museum kunnen komen, tóch bereiken en zo inspireren. Daarnaast kunnen wij op deze manier contact onderhouden met de bezoekers.”