Kerstreclames: Stop met dat mierzoete gezinnetje rond de eettafel!

Alexandra Besuijen neemt wekelijks de wereld van mode en trends kritisch onder de loep. Deze week bespreekt ze kerstreclames van supermarkten.

Als je ergens in november de Coca Colatrucks voorbij ziet komen op tv, dan weet je dat Kerstmis niet ver meer is. Nooit begrepen waarom die filmpjes zo succesvol zijn trouwens, die energievretende, dieselbrakende vrachtwagens hebben toch weinig met kerst van doen, zou je zeggen. En altijd die sneeuw en die blije dorpsbewoners als de karavaan langstrekt… zo tam. Je zou denken dat de combinatie reclamejongens en coke toch wel iets beters zou moeten opleveren, maar het lijkt elke keer dezelfde commercial wel! Maar wat ik niet wist: dat ís het dus ook! Sinds 1995 zijn er maar drie versies geweest, die steeds weer van stal worden gehaald. De versie die we nu zien is uit 1998. Tijd voor iets nieuws.

Het is eigenlijk pathetisch hoe we in december bedolven worden onder de feel good kerstreclames, vooral van supermarkten. Altijd weer zo’n gezellige familie die zich aan tafel met elkaar het schompes eet. Verzin eens wat anders.

De Plus-commercial

Zelfs in de dit seizoen waanzinnig populaire Plus-commercial met die dode moeder, zit iedereen uiteindelijk toch weer in een stuk braadvlees te prikken. Is er nou echt geen andere metafoor voor familiegeluk te verzinnen?

Die commercial oogst op de Plus Facebookpagina veel lof; mensen zijn erdoor in tranen ‘omdat ze ook iemand verloren hebben die ze nu met kerst moeten missen’. Op het gevaar af heel ongevoelig te klinken en ik weet dat ik hierin tamelijk alleen sta, maar wat heeft een supermarkt met mijn emoties en verdriet te maken? Wil ik daar überhaupt mee geconfronteerd worden, laat staan tijdens de toch al vaak hectische feestdagen?

Op het gevaar af heel ongevoelig te klinken en ik weet dat ik hierin tamelijk alleen sta, maar wat heeft een supermarkt met mijn emoties en verdriet te maken?

Toegegeven, het is knap om in nauwelijks twee minuten een heel verhaal te vertellen, maar als je de clou eenmaal weet en je ziet het nog honderd keer voorbij komen, is het ontroerende er wel een beetje af. Om niet te zeggen dat het bloedirritant wordt.

Overigens had lang niet iedereen door dat die moeder dood is. Zo dacht vriendin A. dat het oudere stel gescheiden was, de dochter niet kon koken en moeder haar hielp, maar zich verder met een fles wijn buiten het feestgewoel hield. Hahaha die is veel leuker!

 

Jumbo

Dan de Jumbofamilie. Ik geef het grif toe: ik hou van ze. Het is een sympathiek gezin en de verhaaltjes zijn meestal best wel grappig, vooral sinds ze de superieure Frits Lambrechts hebben gecast als nukkige opa: ‘Ik heb helemaal niks met kerst’.

En daar heeft Jumbo dit jaar dus een grote kans laten liggen. Want in plaats van die saaie, besneeuwde Anton Pieckplaatjes, de zingende winkelmeisjes en de inmiddels wel erg op een gevulde kalkoen lijkende vader die de wijn is vergeten – werkelijk? Je plant een viergangendiner en je vergeet de wijn? 😳- had opa natuurlijk de hoofdrol moeten hebben. Het liefst met oma Trudy Labij. Daar had iets moois kunnen opbloeien. Ik geef het Jumbo graag mee voor volgend jaar in ruil voor een lekker kerstpakket. Mét wijn.

Lidl

Over de reclame van ‘Lee Del’ met Beau van Erven Dorens lopen de meningen nogal uiteen. Veel mensen vinden hem een kakker en in deze reclame ís hij dat ook wel, maar hij neemt het ook op de hak. En sinds zijn programma met de daklozen ben ik heel erg op Beau – hij deed dat toch zo lief, echt geïnteresseerd en respectvol – dus ik kan hem heel goed pruimen. Dat de commercial erg jaren tachtig oogt, toen we nog nouveau riche hadden, zal hopelijk wel de bedoeling zijn geweest…

Kruidvat

Dan is er nog één spotje dat niet per se in deze categorie hoort, maar dat ik toch even wil noemen: de Kruidvat-‘reclame’ waarin Hadewych Minis ‘O denneboom’ zingt. Op Twitter stelde iemand voor die dennenboom anaal bij haar te in te brengen. Lijkt me een goed plan. En nog een Loden Leeuw erbij voor de irritantste reclamestem ooit: ‘Eén plus één gratis!’

Hoe het dan allemaal wél moet met die kerstreclames, weet ik ook niet. Ik heb er niet voor doorgeleerd. Maar hou eens op met dat mierzoete gelukkige gezinnetje rond de eettafel als norm. Doe iets met een aangebrande kalkoen, een hysterische moeder (leuke rol voor Hadewych?), een dronken oom met de lampenkap op zijn hoofd en een stel lamlendige pubers met een telefoon in hun hand. En iets met opa en oma…

Reageer op artikel:
Kerstreclames: Stop met dat mierzoete gezinnetje rond de eettafel!
Sluiten