Spring naar de content

John de Mol heeft een héél groot probleem

John de Mol is televisieproducent en zenderbaas tegelijk. In die laatste hoedanigheid probeert hij nu een succes te maken van SBS6. Het bij de kijkers in onmin geraakte tv-station moet weer een publiekslieveling worden. En dus worden grote sterren als Linda de Mol, Wendy van Dijk, Gordon en Albert Verlinde verleid zich bij de grootste familie van Nederland – die SBS6 moet worden – aan te sluiten. Maar is succes wel te koop? Of heeft De Mol een probleem, dat niet met geld is op te lossen?

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Ton F. van Dijk

Een mediavriend vertelde ooit een smakelijke anekdote over John de Mol. Die sprak (jaren geleden) in Cannes tijdens de jaarlijkse televisiebeurs MIPCOM op een blinkend megajacht in de haven van Cannes met toenmalig concurrent Reinout Oerlemans.

“Weet jij hoeveel een 1 met 9 nullen is,” zo vroeg De Mol aan Oerlemans.

Die keek hem niets vermoedend aan.

“Een 1 met 9 nullen is één miljard,” sprak De Mol veelbetekenend. Eén miljard euro welteverstaan,” voegde de mediatycoon eraan toe.

“Ehmm ja…?” antwoordde Oerlemans met een vragende blik.

“Daar heb ik er twee van,” zei De Mol volgens mijn mediavriend met een triomfantelijk lachje.

Reinout Oerlemans keek nog steeds niet begrijpend naar John de Mol, terwijl de zon in Cannes langzaam onderging in het azuurblauwe water van de Méditerrannée.

“En die ga ik allemaal gebruiken om jou kapot te maken,” zei De Mol daarop zonder blikken of blozen, aldus mijn vriend, die daarbij heel serieus keek.

“En die ga ik allemaal gebruiken om jou kapot te maken,” zei De Mol tegen Oerlemans.

Of het waar is weten we natuurlijk niet. Maar de anekdote is tekenend voor het beeld dat in medialand bestaat van de enige John die steevast zonder achternaam wordt aangeduid.

Of het waar is weten we natuurlijk niet.

John is de mediapaus van vele gelovigen in Hilversum en ver daarbuiten. En terecht. Big Brother en The Voice, het zijn maar twee voorbeelden van ongeëvenaarde televisiesuccessen die de hele wereld over gingen en grotendeels zorgden voor de miljarden euro’s die De Mol maar al te graag gebruikt om zijn zin te krijgen.

Geld waarmee hij net zo makkelijk bedrijven als mensen koopt. Of deze weer van de hand doet als het hem beter uitkomt.

Je zou denken dat iemand als John de Mol met zijn unieke status in de wereld geen problemen kent. En toch is dat niet zo. Hoe succesvol en creatief, hoe behendig als zakenman hij ook is, John heeft wel degelijk een héél groot probleem. Iets dat hem dagelijks dwars zit.

Hij kan namelijk al lang niet meer alles zélf doen. Hij heeft continu andere mensen nodig, die hem helpen bij het uitvoeren van zijn ambitieuze plannen.

Mensen die minder slim zijn dan de mediatycoon zelf, anders waren ze ook miljardair geweest, toch? Professionele medewerkers die functioneren met een gemiddelde denksnelheid die volgens ingewijden in het beste geval ongeveer een tiende is van die van De Mol zelf.

En dat is dus een probleem. Want John kan niet in z’n eentje én revolutionaire formats bedenken én van SBS6 een succesvolle familiezender maken. Dat gaat nu eenmaal niet. Genialiteit heeft zijn grenzen.

John kan niet in z’n eentje én revolutionaire formats bedenken én van SBS6 een succesvolle familiezender maken.

En daarom valt De Mol nu terug op het wegkopen van sterren als Linda de Mol, Wendy van Dijk en Gordon. Samen met de vileine roddelkoning Albert Verlinde moeten zij het grote publiek nu voor SBS6 gaan winnen. Maar de vraag is of dit ook gaat gebeuren.

Want succes is niet te koop. En de kijkers weten dat maar al te goed. Vraag maar aan Twan Huys.