Spring naar de content
bron: ANP

Hoe gek wil je het hebben: een duurzame Grand Prix op Zandvoort

Op zichzelf gaat het om een totaal onbenullige kwestie, maar juist daarom zou iemand die iets wil begrijpen van de Nederlandse samenleving nauwkeurig de pogingen moeten volgen om de Formule 1 terug te halen naar het circuit van Zandvoort. Alles wat Nederland tot Nederland maakt zit erin.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Max Pam

In willekeurige volgorde benoem ik een aantal ingrediënten van wat – net als bij Schiphol – zal uitgroeien tot een gezwel van ergernissen, valse beloften en leugens, waarbij de omwonenden uiteindelijk in een enorm pak worden genaaid waaruit zij niet meer kunnen ontsnappen. Ik beschouw dat als een verlate straf voor het feit dat Zandvoort in de oorlog het dorp is geweest met naar verhouding de meeste NSB’ers.

Hier de ingrediënten:

1. Het Koningshuis.

In Zandvoort zijn de Oranjes vertegenwoordigd door prins Bernhard jr. . Deze Jodocus Huisjesmelker is de eigenaar van het circuit, dat hij nog niet zo lang geleden heeft gekocht en waaruit hij nu geld probeert te trekken. Als het even kan, is ook geld uit de zakken van de overheid welkom – dus ook uit de zakken van ons allemaal – maar dat lukte niet meteen. De staat zei bij monde van premier Rutte aanvankelijk nog nee, maar gemakkelijker ging het bij lagere overheden, waarvan dienaren altijd graag in een goed blaadje bij de Oranjes willen staan.

Als lid van een machtige familie opereert Bernhard uiteraard op de achtergrond. Hijzelf is vrijwel nooit zichtbaar, maar toch is hij de spin in het web. Hij heeft zetbazen, die voor hem het vuile werk opknappen.

2. Jan Lammers en de media.

In door soort kwesties is het van belang lijnen naar de media te hebben. Zetbaas in dit geval is Jan Lammers, benoemd tot ambassadeur en directeur van de Dutch Grand Prix op Zandvoort. Commercieel zit hij diep in de autosport, maar hij is ook regelmatig te zien in Studio Sport. Daar legt hij uit dat Max Verstappen nooit iets fout doet en dat het altijd ligt aan diens concurrenten. Wil Studio Sport nog enigszins de eer van een journalistiek programma hooghouden, dan zal men Lammers eruit moeten knikkeren. Maar het zal niet eenvoudig zijn een vervanger te vinden, want de belangen van autosportjournalisten zijn op de een of andere manier altijd vervlochten met de commercie.

Lammers heeft nauwe contacten met de prinsjes. Bernhard jr. en Pieter Christiaan zaten in zijn team, dat deelnam aan races om de BMW130i Cup. De auto’s van Lammers team zijn volgeplakt met gezellige reclames. In 2007 knalde Pieter Christiaan in Zandvoort nog bovenop zijn voorganger. De Telegraaf: “Pieter Christiaan reed tegen de wagen van coureur Henry van Os, die door het uitkomen van een auto pal vóór hem in de rondte was gegaan. De BMW van Van Os sloeg meermalen over de kop. De prins sprong uit zijn auto om te kijken of hij hem kon helpen”.

Geweldig, onze prins mag een brokkenpiloot zijn, hij is wel een mensenredder!

Bron: De Telegraaf

3. Max Verstappen

Normaal gesproken zou de Grand Prix in Zandvoort geen voet aan de grond krijgen, ware het niet dat Max Verstappen toevallig een Nederlander is. Zonder nationalisme voor de sport geen media-inkomsten. Wij zijn voor ons en tegen de anderen. Sport raakt aan onze gevoelens van eer en trots, ook al hebben wij zelf als kijker niets gepresteerd. Die gevoelens zijn goud waard voor wie ze weet uit te baten.

Van alle sporten is de autosport wel een van de meest zinloze. Vroeger werd altijd gezegd dat de Formule 1 veel bijvangst opleverde die in normale auto’s kan worden gebruikt, maar de auto van nu is al bijna zo perfect dat je je afvraagt wat er via het racen nog aan verbeterd kan worden. De Formule 1 is voornamelijk amusement. Er is niets tegen amusement, maar in dit geval slurpt het miljoenen en – anders dan bijvoorbeeld voetbal of basketbal – zijn er allerlei onaangename bijverschijnselen aan verbonden.

4. Red Bull

De sponsor van Max Verstappen. Red Bull is pure rotzooi. Leerlingen die het drinken krijgen vaak slaapproblemen en als gevolg daarvan leerproblemen. Verschillende artsen hebben op een verbod aangedrongen. In Canada moet deze energiedrank worden voorzien van dit label: “Waarschuwing: Bevat cafeïne. Niet aanbevolen voor kinderen, zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven, personen die overgevoelig zijn voor cafeïne. Ook is mengen met alcohol niet aan te bevelen. Drink niet meer dan 500 ml per dag.”

Verstappen is het uithangbord om ook sponsorgelden van rijk en provincie binnen te krijgen. Als de overheid het roken ontmoedigt, zou zij dat ook moeten doen met een drankje als Red Bull. Minimaal een tientje per blikje!

Daar komt nog bij dat Red Bull om zijn producten aan te prijzen der sponsor is van gevaarlijke sporten. Bij door Red Bull geëntameerde sportactiviteiten zijn al zes sporters om het leven gekomen. Weliswaar hebben deze sporters uit eigen vrije wil risico’s genomen, maar het is de vraag of de overheid hieraan voorbij kan gaan. Sluikreclame op de publieke omroep wordt bestraft. Sluikreclame op de publieke omroep voor rotzooi moet nog harder worden bestraft. Dat betekent: geen Formule 1 meer in Studio Sport. Dat zou ook moeten gelden voor samenvattingen.

5. Natuur en milieu

In deze tijd van klimaatverandering is het op zijn zachtst gezegd opmerkelijk dat een gemeente geld beschikbaar stelt (4 miljoen) voor een race-evenement in een haar toebehorend natuurgebied. Maar de Zandvoortse natuurliefhebbers worden consequent opgevoerd als gekkies. Toch zou een straatrace door het hartje van Amsterdam meer te billijken zijn dan een Grand Prix door de duinen van Zandvoort.

Als kind heb ik verschillende vakanties doorgebracht in Zandvoort. Mijn ouders huurden een huis aan de Zeeweg met een schelpentuin voor en achter. Als wij niet naar het strand gingen, maakten wij een wandeling door de duinen. We genoten van de zon en de stilte, die op zondag weleens werd verstoord door vaag gebrom uit de richting van het circuit. Ik heb in Zandvoort vele gelukkige uren doorgebracht. Als volwassene ben ik in de zomer af en toe teruggegaan naar Zandvoort. Ik heb er wel Kees Fens opgezocht, de enige intellectueel van het dorp. Langzaam zag je de aftakeling naar een vulgair toeristenoord vol gokhallen, ijs- en patatzaken. Zandvoort werd een plaats om te mijden.

Dat gaat allemaal nog veel erger worden als het Grand Prix in ere wordt hersteld en er op één dag 300.000 man naar Zandvoort komen. Bid voor de omwonenden, hoewel: dan hadden ze maar een andere gemeenteraad moeten kiezen.

6. Aan het eind wint de koopman het altijd van de dominee

De gemeenteraad van Zandvoort heeft unaniem de komst van de Formule 1 naar de badplaats gesteund. De burgemeester van Zandvoort mag zich verheugen op de komst van de prinsjes, op die van Jan Peter Balkenende, Michael van Praag en van al die bobo’s die onder het mom van Nederland Vooruit graag de motoren horen razen.

De raad wil voor de komende vier jaar vier miljoen euro uit te trekken om het evenement binnen te halen. Unaniem betekent dat ook Groen Links in Zandvoort het plan heeft gesteund. Het liefst willen ze bij de partij Jesse Klaver een duurzame Grand Prix! Dat is hilarisch, hoe gek wil je het hebben? Een duurzame Formule 1 is net zoiets als beachvolleybal op de Noordpool. Ik bedoel maar: aan het eind wint in Nederland de koopman het altijd van de dominee. Eerst het geld en het liefst geen moraal.

Wroah!!!

Onderwerpen