Spring naar de content

Omroepoorlog: hoe het grote geld Hilversum ontwricht

Onlangs stapte Eva Jinek over naar RTL 4. Zal spoedig al het presentatietalent van de publieke omroep overlopen naar de commerciëlen, op jacht naar het grote geld? Zullen de miljoenen van Netflix en John de Mol de NPO uithollen? Of maakt het allemaal niets uit en zijn we getuige van het einde van tv als creatief fenomeen? ‘De NPO is een soort Ajax, waar de jeugdopleiding dik in orde is.’

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Hans van Willigenburg

Geld, geld, geld. Dachten we misschien dat de invloed van geld niet nog groter kon en we in de huidige hoogconjunctuur weer meer oog krijgen voor andere waarden, in tv-land dreigt het achter de schermen meer dan ooit over geld te gaan. Aanjager van de Gooise miljoenendans is miljardair en mediaondernemer John de Mol, die er zijn zinnen op heeft gezet in Nederland een nieuw, groot, niet te missen mediaconglomeraat te bouwen, waarvan SBS de drukbezochte etalage moet gaan worden. In eerste instantie dacht John de Mol nog dat hij het met zijn gouden ideetjes en neus voor-wat-de-massa-wil-zien zou redden. Na een lange reeks miskleunen, waarvan het mislukte roddelprogramma 6 Inside een van de prominentste was, pruimde hij zijn eigen kijkcijfers kennelijk niet meer en greep hij naar zijn grootste (en diepste) wapen: een hangar vol euro’s. Het begon met de redelijk onschuldige en budgettair eenvoudig te behappen transfer van de oergezellige weerman Piet Paulusma, terug naar SBS. Maar daarna volgden erkende kijkcijferkanonnen als Gordon, Wendy van Dijk, Natasja Froger, zus Linda en zoon Johnny. Maar het botweg inkopen van marktaandeel blijft niet beperkt tot personen. Het terughalen van zijn eigen succesvolle format The Voice maakt duidelijk dat John de Mol bij hoge nood bereid is ook voor kant-en-klare formules zijn portemonnee te trekken. Want John is er de man niet naar een millimeter op te schuiven richting geraniums, ook al zijn het in zijn geval goudgerande geraniums: die poging van hem een Nederlands mediaconglomeraat uit de grond te stampen móet en zal slagen, is het niet linksom, dan maar rechtsom. 

De parallel met een rijke voetbalclub die wegens gebrek aan resultaat met een zak geld aan sterspelers gaat trekken, dringt zich op. En de club die zijn coryfeeën een voor een ziet overstappen om met een uitgekleed elftal over te blijven, heet RTL. Niet voor niets liet John de Mol een zwaar symbolisch promofilmpje maken waarin bovengenoemde sterren hun spullen op een verhuiswagen laden, om vervolgens één pand verderop weer uit te pakken. De boodschap is ondubbelzinnig: lieve kijkers, verhuis met de sterren mee ‘van 4 naar 6’, ofwel van RTL 4 naar SBS6. 

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap