Spring naar de content
bron: NTR/Interakt

Een rol als jongensprostituee, leg dat thuis maar eens uit

De vierde aflevering van de NPO-serie Centraal duikt in het geheime leven van een zachtmoedige Marokkaanse jongensprostituee. Wanneer hij verliefd wordt op een klant - een blanke architect - voelt hij zich klemgezet tussen zijn conservatieve familie en de vrijere Nederlandse moraal. De Nederlands-Marokkaanse regisseur Aiman Hassani stond voor een flinke opgaaf. 'In de eerste ronde was er nog veel animo van jonge acteurs.'

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Nico van den Berg

Aiman Hassani is een bevlogen Nederlandse filmmaker met Marokkaanse roots. Dat blijkt niet alleen uit zijn geëngageerde film Khata (Arabisch voor ‘vergeefbare fout’) die hij voor de NPO heeft gemaakt, maar ook uit zijn werk voor de stichting wedowe die mensen wil activeren rond maatschappelijke thema's. HP/De Tijd sprak hem in Rotterdam over Khata, een film over Marokkaanse jongensprostituees en de schaamtecultuur van hun families waardoor ze op eigen kracht niet uit het wereldje komen.

Hoe ben je op het verhaal van Khata gekomen?
"Ik las een artikel over jongensprostitutie en dat greep me heel erg aan. Twaalf jaar geleden had ik al een reportage gemaakt over loverboy-problematiek. Maar ik had geen idee dat dit ook onder jongens speelt, ook omdat de media hier weinig aandacht aan besteedt. Ik kwam toen in contact met iemand van het Expertisecentrum Mensenhandel & (jeugd)Prostitutie die verschillende cases van jongensprostitutie verzamelde. En het ene verhaal was nog heftiger dan het andere.

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 4 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap