Spring naar de content

Lekker, zo’n Gember Neutraal, Hopverdomme of Blonde Snol

Wekelijks schrijft Alexandra Besuijen over de laatste mode en trends. Deze week over hippe biertjes met gekke namen, kerstreclames en de BBC-docu over een jongen genaamd Alfie.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Alexandra Besuijen

Hoppy Ending

Zit ik in mijn stamkroeg een beetje met de barkeeper te flirten, krijg ik een drankje van hem: ‘Echt wat voor jou, Aal, want je houdt zo van gember’. Een gemberbiertje dus, met citroengras. Nou eens niet van die zoete meuk, maar lekker bitter en met de geweldige naam Gember Neutraal. Helemaal goed, maar….dat zit dus in een blikje! In het café! Een blikje! Het moet toch niet veel gekker worden!

Maar ik bleek dus een afslag in het hipsterbierbrouwerswereldje gemist te hebben: bier in blik is helemaal hot! Maar maar maar…. waaróm dan? Het smaakt toch zeker niet beter dan uit een flesje? Bovendien schenk je het in een glas, dus wat maakt het uit? Nou, heel wat, bleek. Bier blijft langer goed in blik dan in een flesje omdat het geen licht doorlaat en het is veel sneller te koelen. Verder is blik lichter en makkelijker stapelbaar, dus qua ecologische voetafdruk te prefereren. En blik gaat ook nog eens minder gauw stuk. Daar staat tegenover dat er op glas vaak statiegeld zit en op blik helaas nog niet. Als je na een zonnige dag eens door het Vondelpark loopt, zie je waar dat toe leidt. Het ziet er groen – Heinekengroen wel te verstaan. Voor een dubbeltje statiegeld per blik zou ik daar rustig een paar uurtjes gaan rapen.

Abboneer op een lidmaadschap

Flinke korting op een digitaal jaarabonnement

Sluit nu voordelig een abonnement af en maak kennis met de journalistieke kracht van HP/De Tijd. (Op elk moment opzegbaar.)

Word abonnee

Anyway, daar zaten we een beetje over te kletsen en toen wilde ik wel eens een ander biertje proberen. Maar welk? Vroeger had je gewoon een vaasje, een fluitje of een kleintje en heel misschien in de herfst een bockbiertje en dan hield het wel op. Tegenwoordig heeft een beetje café meer bieren dan Imelda Marcos schoenen. En die onderscheiden zich nog meer in naam dan in smaak, want gekke namen zijn eerder regel dan uitzondering.

Wat dacht je van een Blonde Snol, een Kwak of een Nognietnaarhuismus? Voor de taligen onder ons uiterst vermakelijk, al is het niet altijd even stijlvol: ik zal nooit van mijn leven een Kutbier bestellen, of een Dikke Lul 3 Bier. Het kan te gek ook. Maar een Hopverdomme moet kunnen, of een Sexy Motherbocker. En dan afsluiten met een Hoppy Ending. Afijn, het werd nog heel laat en heel gezellig…🍺😜

Kerst boom

Die ouwe met zijn mijter is nog maar net in het land, maar de eerste kerstbomen zijn alweer gesignaleerd. Je kan er maar vroeg bij zijn. Misschien win je wel de jaarlijkse wedstrijd ‘kijk mij eens een mooie boom hebben’ op Facebook. Je weet het maar nooit.

Nou ben ik totaal niet zo’n Scrooge die kerst humbug vindt – des te meer ballen, bomen, feestverlichting en Jingle Bells des te beter – maar ik heb bij voorbaat een punthoofd van al die kerstreclames die nu over ons uitgestort gaan worden. Want al heb ik vorig jaar hier een vurig pleidooi gehouden tegen al dat mierzoete gezinsgeluk, ik ben bang dat ze niet naar me geluisterd hebben. En gezien het waanzinnige succes van die PLUS-reclame met die dooie moeder, ben ik bang dat alle reclamejongens in de overdrive zijn gegaan. Als ik naar de reclames uit Engeland kijk, waar de kerst boom al is uitgebroken, hou ik mijn hart vast. Saskia van Christmaholic verzamelde ze hier.

Allemaal prachtig uitgevoerde filmpjes, maar ook daar is het weer buitenbeentjes en eenzamen troef. Die met kerst er opeens helemaal bij horen, maar in de rest van het jaar blijkbaar niet. Dan zit die arme buurman gewoon weer in zijn eentje! Verzin eens iets nieuws! Maar goed, ook dat is traditie blijkbaar. Veel animaties dit jaar – benieuwd of we dat in Nederland ook gaan krijgen. Ik hoop toch erg op mijn Jumbo-familie hoor, mét opa en oma! Never change a winning team! Maar hopelijk heeft de vader in die PLUS-reclame nu een nieuwe vrouw. Want nog honderd keer die dooie moeder, dat trek ik echt niet. Dan wil ik zelf dood.

Het is tijd…

….de hoogste tijd…. Dit was het laatste dat ik hoorde toen ik vannacht met de peuken en de lege pindadoppen de kroeg uit werd geveegd (zie hierboven) en heel toepasselijk was dat, want dit is mijn laatste column voor HP/De Tijd. Ze gaan het allemaal anders doen en ik mag niet meer meedoen 😳 Jammer, maar zo gaan die dingen. Maar mocht je me missen, dan vind je me vanaf nu wekelijks op https://heerlijkeaal.wordpress.com/.

En dan sluit ik nu af met het liefste filmpje dat ik de afgelopen tijd zag; geen kerstreclame maar wel uitermate feel good. Een minidocu van de BBC van acht minuten over Alfie, die tot zijn vijfde niet sprak maar nu ‘won’t fucking shut up!’. Wat een fantastisch joch! Daar moeten we er meer van hebben, dan komt alles wel goed.

Voor iedereen dan maar vast een fijne kerst en een hoppy new year!