Spring naar de content
bron: anp

De voedselrevolutie

Hoofdredacteur Tom Kellerhuis in zijn redactioneel: "Er is een stille revolutie in de voedselindustrie gaande, waarbij ons voedsel almaar gezonder, duurzamer, makkelijker en lekkerder moet."

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Tom Kellerhuis

Rond de donkere feestdagen pakte Unox vorig jaar uit met opvallende tv-reclames. Ditmaal werd niet de beroemde rookworst gepromoot in deze geanimeerde spots, maar zijn vegetarische evenknie. In de commercial zien we een kind bij haar vader in de slagerij. Ze pakt een rookworst uit het vleesschap, legt die in de ijskast thuis voor het avondeten en gaat fietsen met de hond langs wat schattige koetjes in de wei. Eenmaal thuis vervangt ze haar vaders worst door een vega-exemplaar. Aan tafel proeft haar vader de slager geen enkel verschil.

De boodschap moge duidelijk zijn. “Tijden veranderen,” zegt de voedselproducent, en dus gaat hij met zijn tijd mee, geheel in de geest van voormalig Unilevertopman, de ‘groene’ Paul Polman. Die tijden wáren al veranderd: nieuwe generaties consumenten eten al jaren steeds minder vlees, en meer vleesvervangers. En waarom wordt een worst van plantaardige eiwitten verkocht als een ‘klassieke’ rookworst?

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap