Spring naar de content

Terugkijken: Lubach sloopt RUMAG

Geld verdienen aan de coronacrisis? Zondag met Lubach legt haarfijn bloot hoe marketingbedrijf RUMAG tienduizenden euro’s verdient aan donaties aan het Rode Kruis.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: De Redactie

RUMAG is – dixit Arjen Lubach – het meest trieste bedrijf van de huidige eeuw. Het jongerenplatform is bekend vanwege zijn ludieke leuzen die via sociale media de wereld in worden gestuurd. De grappig bedoelde teksten, om wie de schrijver dezes nog nimmer heeft moeten glimlachen, blijken in bijna honderd procent van de gevallen van anderen te zijn gejat. De teksten komen meestal van Engelstalige twitter- of instagramaccounts en worden in het Nederlands vertaald. Onder andere het twitteraccount RUMAG.NIET.STELEN bracht deze grootscheepse plagiaatzaak voor het voetlicht.

Teksten stelen van anderen en daar geld mee verdienen is natuurlijk al schandalig, maar over de rug van goede doelen geld binnen harken gaat alle perken te buiten. Lubach toont hoe het bedrijf tienduizenden euro’s verdient aan het coronavirus door middel van hun eigen coronakledinglijn. Dat zit zo: je koopt een T-Shirt van vijftien euro, overigens met een gejatte tekst van Boudewijn de Groot, waarbij wordt vermeld dat tien euro per shirt wordt gedoneerd aan het Rode Kruis. Als je afrekenr komt de aap echter uit de mouw: de tien euro wordt bovenop de vijftien euro van het shirt gerekend, waarna er ook nog eens ruim zes euro verzendkosten in rekening worden gebracht. Quote rekende uit dat RUMAG zelf tussen de vijf en zeven euro aan het shirt verdient. Inmiddels zijn er al zo’n 8300 shirts verkocht. Reken maar uit.

Abboneer op een lidmaadschap

Flinke korting op een digitaal jaarabonnement

Sluit nu voordelig een abonnement af en maak kennis met de journalistieke kracht van HP/De Tijd. (Op elk moment opzegbaar.)

Word abonnee

Lubach heeft gelijk: RUMAG is met recht het meest trieste bedrijf van de huidige eeuw.