Spring naar de content

Efficiënter hardlopen dankzij yoga

Soms tref je ze in het park, hardlopers die ineens op het gras gaan liggen en de zonnegroet doen. Vreemd? Nee hoor. Yoga is hartstikke goed voor lopers die blessurevrij en soepel willen rennen. Het maakt het lijf ook nog eens sterker. 

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:

Conditie, kracht en lenigheid zijn een drie-eenheid die het lopen vergemakkelijken. Doe je een yogaoefening en houd je deze goed vol, dan worden de pezen, spieren en gewrichtsbanden elastischer. Dat zorgt voor een zekere mate van loopcomfort. Oftewel, je loopt gewoon soepeler en daarmee kunnen blessures voorkomen worden. Juist omdat in deze tijd zo ontzettend veel mensen zijn gaan hardlopen, is het sterker maken van het lijf met yoga en daarmee blessures voorkomen, geen overbodige luxe. 

Abboneer op een lidmaadschap

Hoe sympathiek!

Dit artikel krijg je van HP/De Tijd cadeau. Om ons te steunen en meer artikelen van en uit HP/De Tijd te lezen, word je vanaf slechts vier euro per maand lid in minder dan een minuut. Voor dat luttele bedrag lees je ook alle stukken uit het maandelijkse magazine digitaal.

Kies een lidmaatschap

Corestability trainen met yoga

Corestability is een bekende term voor hardlopers. De core ofwel de romp, het gebied tussen bekken en bovenlijf, moeten een loper kracht en stabiliteit geven tijdens een eind rennen. Het gaat vooral om rug-, buik-, bil- en heupspieren. Die moeten je helpen jezelf goed rechtop te houden. Daar doen de meeste hardlopers oefeningen voor. Vooral buikspieroefeningen voor kracht. Om meer flexibiliteit en balans te houden is yoga een welkome aanvulling, waarbij gerichte oefeningen diezelfde romp soepel en krachtiger maken. Vooral een duursporter heeft daar baat bij. Als de benen moe worden, biedt de ‘core’ soelaas. Die houdt de boel sterk en in balans. 

Met regelmatig een aantal oefeningen doen op een yoga mat worden niet alleen de buikspieren, maar ook de rug versterkt. Dat voorkomt in dit geval blessures aan de rug, die veel hardlopers wel eens hebben ervaren. De rug vangt flink flinke klappen op en kan wel wat extra aandacht gebruiken. 

Volhouden en doorzetten kenmerken zowel yoga als hardlopen

Ook het volhouden van de oefeningen speelt een rol. Wie eenmaal een pose op de yogamat heeft aangenomen, moet alle spieren aanspannen om het lijf enige tijd in die positie te houden. De mind moet overigens op zo’n moment net zo zijn best doen, wat te vergelijken is met de laatste meters van een lange duurloop. Daarom passen yoga en hardlopen zo goed bij elkaar. Het gaat om kracht, uithoudingsvermogen en doorzettingsvermogen. 

Dan is er nog de ademhaling die bij het lopen zo rustig mogelijk moet. Een yogapose vraagt soms ook het nodige van de ademhaling. Het is belangrijk om zo rustig mogelijk door te ademen. Het is pure winst als je dat lukt. Zowel tijdens het lopen als tijdens de yogasessie. 

De ademhaling krijgt overigens ook de nodige aandacht voor wie als aanvulling op de yogasessie aan meditatie doet. Dat gaat sommige lopers nog wat ver, maar komt echter steeds meer in zwang. Een goede ademhaling zorgt voor rust en balans. Een regelmatige sessie op een meditatiekussen is zo gek nog niet. 

Hardlopen vraag om goede schoenen en een yogamat

Hardlopen en yoga zorgen er samen voor dat het lichaam en de geest met elkaar in balans komen. Volgens experts is het wel belangrijk in een periode van pittige hardlooptrainingen, juist meer ontspannen yogaoefeningen, en eventueel meditatieoefeningen te doen. Verlopen de trainingen rustiger dan kan er op de mat weer wat harder worden getraind. In beide gevallen is het belangrijk om goed naar het lichaam te leren luisteren. 

Wie graag hardloopt, of je nu kiest voor korte snelle afstanden of lange tot zeer lange duurlopen, behalve goede schoenen is een Love Generation yogamat geen overbodige luxe. Experts menen zelfs dat dit bij de standaarduitrusting van een loper zou moeten horen.