Spring naar de content

Bodypositivity trend: waarom zo belangrijk?

Van Twiggy tot aan Kate Moss: in de laatste decennia van de vorige eeuw sierden de skinny modellen de covers van magazines en de catwalks van de grote modemerken. Echter bleek al snel dat de kledingmaat op de catwalk niet realistisch is voor de gemiddelde West-Europese vrouw. Een grote maat panty kopen was al lastig. Vanaf het jaar 2000 veranderde dat langzaam maar gestaag. Wat verklaart deze stille revolutie?

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:

Maatje meer als discussie 

In het jaar 2020 lijkt de acceptatie van de vollere vrouw te zijn begonnen, maar hier ging natuurlijk veel aan vooraf. De kritiek op dikke mensen was vroeger dat ze lui zijn en slecht voor zichzelf zorgen. Een slank postuur is het ideaalbeeld om door de samenleving te worden geaccepteerd. 

Totdat er steeds meer voormalige modellen naar buiten traden met kritiek op de grote modemerken en het heersende schoonheidsideaal. Het zorgt voor eetstoornissen bij de mannequins, maar ook bij jonge vrouwen die niet in een maatje 32/34 passen.

Bodypositivity trend: waarom zo belangrijk?

Zelfs vrouwen met een gemiddelde en gezonde maat 38/40 voelden zich buitengesloten. Gepaard met de kritiek van de modellen kwamen deze gewone vrouwen naar buiten op social media. De #bodypositivity trend is geboren. Met trots tonen we ons lichaam zoals hij is. Ook de mode past zich aan, met bijvoorbeeld een grote maat panty.

De echte vrouw mag gezien worden: zij berust in het feit dat ze geen extreem dieet hoeft te volgen om in een maatje 34 te passen. De boodschap luidt dat dik, dun, gezond of ongezond niet zwart-wit is. Belangrijker is hoe je je voelt, dat je geniet van het leven en dat je daadwerkelijk gezond bent. 

Lang leve deze vrouwvriendelijke revolutie van het ideale lichaamsbeeld! Haal de wijn en stokbrood maar in huis dit weekend.