Spring naar de content

80% faalt. Met 5 bewuste stappen kan je je voornemen wél volhouden

Gezonder leven, minder drinken en meer tijd met m’n familie. Elk jaar begin je vol goed moed om de beste versie van jezelf te zijn. Moedig, want 80% kans dat je intentie zijn eerste verjaardag niet haalt.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:

Waarom? Je brein is lui en stuurt aan op eenvoudige keuzes die het beloningssysteem triggeren. Daarom vallen we ten prooi aan de 3 G’s; Gewoonte, Genot en Gemak. Ben je dan reddeloos verloren? Zeker niet. In 5 stappen sta je sterk en kan je die goede voornemens volhouden:

Abboneer op een lidmaadschap

Hoe sympathiek!

Dit artikel krijg je van HP/De Tijd cadeau. Om ons te steunen en meer artikelen van en uit HP/De Tijd te lezen, word je vanaf slechts vier euro per maand lid in minder dan een minuut. Voor dat luttele bedrag lees je ook alle stukken uit het maandelijkse magazine digitaal.

Kies een lidmaatschap

1.    Creëer noodzaak

Ga na wat bij jou de situatie is. Hoe is het met je relatie, gezondheid of geluk. Beeld nu jezelf in wat de situatie zal zijn over 5 jaar, wanneer je niets doet…. Wat is het effect als je nu niet gaat beginnen met gezond eten, bewegen of werken aan je relatie. Hoe is het dan met je gesteld? En hoe voelt dat? Daar zit jouw noodzaak.

2.    Maak het concreet

Gemotiveerd? Heel goed, maar doe het rustig aan. Think SMART en werk met kleine stappen. ‘Mijn buik weg’ is een fijne gedachte, maar niet zo concreet. ‘Ik ga 3 maanden koolhydraatarm eten’ is meetbaar en actiegericht.

3.    Herken valkuilen

Wie stopt met roken ziet de usual suspects al van mijlenver; mannenweekend, zomervakantie of de jaarafsluiting. Het zijn je valkuilen. Beschrijf deze situaties. Wat ga je doen in deze situatie? Door het vooraf te benoemen en sta je sterk op het moment zelf.

4.    Delen met vrienden of familie

Ga met je billen bloot en deel je voornemens met je familie, vrienden en collega’s. Jouw applausteam vergroot de kans op succes. Natuurlijk zijn zij ook die irritante stok achter de deur als je een missertje dreigt te maken.

5.    Vier je successen

Het voordeel van meerdere kleine doelen, zoals 5kg per maand afvallen, is dat je vaker successen haalt. En die mogen gevierd worden. Trakteer jezelf, trek eropuit of doe een dag niks.

Je brein kiest voor Genot. Laat het vieren van succes jouw dopemine-shot zijn in het nieuwe jaar.