Spring naar de content

Open brief aan Lodewijk Asscher: ‘Treed af’

Ton F. van Dijk is een groot fan van Lodewijk Asscher. Een excellente debater met de trekken van een staatsman, en in zijn ogen één van de beste Kamerleden. Maar wat moet hij nu denken van de rol van de door hem geliefde politicus bij het ‘ruïneren’ van burgers in de Toeslagenaffaire? Kan Asscher nog wel geloofwaardig functioneren als politiek leider van de PvdA? Nee, is zijn antwoord, dat hij toelicht in een persoonlijke brief aan Asscher.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Ton F. van Dijk

Geachte heer Asscher, beste Lodewijk,

Wij kennen elkaar niet persoonlijk, maar ik ben een fan van u. De afgelopen jaren viel op dat u vanuit uw rol als oppositieleider altijd op zoek was naar de verbinding in plaats van verdere polarisatie en escalatie. Ik vind dat lovenswaardig en heb veelvuldig met waardering gekeken naar uw interventies in grote Kamerdebatten.

U bent een uitstekend debater en ja, ik vind u één van de weinigen in de Kamer met de trekken van een staatsman. Ik zei het al: ik ben een fan.

Uw rol in de Toeslagenaffaire brengt mij nu in grote verwarring. Als minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in het kabinet Rutte II én vice-premier bent u mede verantwoordelijk voor een van de grootste politieke schandalen uit onze parlementaire geschiedenis.

U loog niet over een bezoekje aan Poetin, zoals Halbe Zijlstra, of over bonnetjes, zoals Ivo Opstelten, maar u droeg eindverantwoordelijkheid voor het ‘ruïneren’ (de woorden van staatsecretaris Van Huffelen) van burgers, die in feite niets fout hadden gedaan.

Huizen werden verkocht, scheidingen aangevraagd en zelfs een zelfmoord was het gevolg.

‘Ongekend onrecht’, concludeerde een parlementaire onderzoekscommissie.

En nu worstel ik – iemand die grote sympathie voor u heeft – met een enorm dilemma. Want, wat moet er gebeuren met een politicus die bij zo’n ernstige zaak is betrokken? Kunt u nog wel geloofwaardig leiding geven aan uw partij, de PvdA, die zegt op te komen voor diezelfde burgers die meedogenloos zijn gestraft door úw overheid?

Abboneer op een lidmaadschap

Flinke korting op een digitaal jaarabonnement

Sluit nu voordelig een abonnement af en maak kennis met de journalistieke kracht van HP/De Tijd. (Op elk moment opzegbaar.)

Word abonnee

Op Facebook was u eerlijk, maar net niet eerlijk genoeg over deze vraag. U ‘schaamt’ zich voor hetgeen zich heeft afgespeeld en uw eigen rol daarin. Maar u zegt niets over welke gevolgen dit moet hebben voor uw eigen functioneren.

Ik begrijp die politieke reflex, die zien we dagelijks: een crisis moet je uitzitten. Maar ik vind die houding in deze ‘ongekend’ ernstige kwestie misplaatst.

Een crisis moet je uitzitten. Maar ik vind die houding in deze ‘ongekend’ ernstige kwestie misplaatst

Als fan roep ik u op, om consequenties te verbinden aan uw verantwoordelijkheid voor het grote onrecht dat is geschied. Ik doe dat met pijn in mijn hart. Want dit gaat wat mij betreft verder dan een makkelijke mening op Twitter, waaraan ook ik mij schuldig maak. Vandaar dat ik de moeite neem u te schrijven.

De burgers zijn uw belangrijkste stakeholders. In een bedrijf had uw Raad van Commissarissen u als CEO die leidinggaf aan het ‘ruïneren’ van de stakeholders al lang aan de kant gezet. Het mooie aan uw positie is, dat u die beslissing kennelijk zélf mag nemen.

Doe het. Neem verantwoordelijkheid. Het zegt niets slechts over wie u bent als mens. Het zegt niets verkeerds over wie u bent als politiek leider van uw partij. Integendeel, het is een kwestie van politieke hygiëne.

Ik heb er lang over nagedacht of ik dit aan u mag vragen. Maar u weet als geen ander dat politiek een vak is waarin echte leiders verantwoordelijkheid nemen. Vrijwillig, of zoals uw opponent bij de lijsttrekkersverkiezingen van uw partij, Diederik Samsom, gedwongen. Dat was zo’n vier jaar geleden.

Dat laatste weet u nog heel goed en toen vond u het prima dat Samsom geslachtofferd werd voor deelname aan een kabinet met Rutte, waarvan uzelf vice-premier was. U kon leven met die uitkomst, omdat u weet dat het niet persoonlijk was, maar politiek.

En dat inzicht wordt nu ook van u gevraagd. U zou tevens de druk op uw concurrenten Rutte en Hoekstra enorm opvoeren, om uw voorbeeld te volgen. En daarmee wellicht het hele land een dienst bewijzen.

En uw opvolging? Ik denk dat Khadija Arib er klaar voor is. Ze zal het niet willen, maar de verantwoordelijkheid ook niet ontlopen, als deze op haar weg komt. Ze heeft het gezag dat nodig is.

Het zouden dan wel eens heel interessante verkiezingen kunnen worden. En mijn persoonlijke bewondering voor u zou verder toenemen. Ik wens u persoonlijk al het beste.

Hoogachtend,

Ton F. van Dijk