Spring naar de content

Wat is e-commerce marketing?

Nu bijna elke marketingoperatie online plaatsvindt, kan het moeilijk zijn om onderscheid te maken tussen de verschillende soorten digitale marketing die mensen tegenwoordig gebruiken. Neem bijvoorbeeld e-commerce marketing. Wat is dit precies en hoe kun je als ondernemer gebruik maken van een e-commerce marketing agency? Je leest hier meer over in dit artikel. 

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:

Wat is e-commerce marketing precies? 

E-commerce marketing is in principe het stimuleren van bewustzijn en actie in de richting van een bedrijf dat zijn product of dienst verkoopt via het internet. Een e-commerce marketing agency kan een ondernemer hierbij helpen door diverse kanalen in te zetten om bezoekers aan te trekken, waardoor er online ook meer verkocht wordt. Hierbij kan gebruik worden gemaakt van social media, maar ook van zoekmachines en e-mailcampagnes. 

Abboneer op een lidmaadschap

Flinke korting op een digitaal jaarabonnement

Sluit nu voordelig een abonnement af en maak kennis met de journalistieke kracht van HP/De Tijd. (Op elk moment opzegbaar.)

Word abonnee

Wat zijn e-commerce advertising?

Op dezelfde manier als reclame onder de paraplu van marketing valt, valt e-commerce advertising onder e-commerce marketing. Wanneer je ze tegelijkertijd gebruikt, kun je je doelgroep effectiever bereiken om conversies te stimuleren en de naamsbekendheid te vergroten. E-commerce advertising omvat namelijk de methoden waarmee je je product daadwerkelijk promoot. In termen van online of e-commerce marketing en verkoop kunnen deze advertenties de vorm hebben van display advertenties, banneradvertenties of rich media-advertenties. Het belangrijkste om mee te nemen is dat e-commerce advertising een zeer effectieve methode is om te implementeren, terwijl je e-commerce marketing strategie juist gefocust moet zijn op het promoten van je product of dienst. 

Welke soorten e-commerce marketing zijn er?

Om je een idee te geven van hoe een e-commerce marketing strategie eruit kan zien, worden in dit artikel een paar algemene marketingkanalen genoemd die ingezet kunnen worden door een e-commerce marketing agency. Zo kan er gebruik worden gemaakt van social media marketing, waarbij Instagram tegenwoordig vooral geschikt is. Dit platform is namelijk erg visueel ingesteld, wat bij e-commerce websites vaak ook het geval is. Dit sluit dus goed op elkaar aan. Daarnaast kan contentmarketing ook gebruikt worden, wat onder meer gedaan kan worden met blogs op de eigen website, gastblogs op externe sites, video’s op YouTube en meer. Zoekmachinemarketing kan ook zeker onderdeel zijn van een e-commerce marketing strategie, net zoals influencer en affiliate marketing.