Spring naar de content
bron: rijksmuseum

Rijksmuseum maakt slavernij ‘invoelbaar’ met nieuwe tentoonstelling

Het Rijksmuseum hoopt met de inclusieve tentoonstelling Slavernij de bezoeker te laten reflecteren op heden en verleden: "Slavernij en haar uitvloeisels eindigden niet bij de afschaffing ervan in 1863, maar hebben nog altijd hun weerslag in de maatschappij."

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Jelle Brumsen

Op dinsdag 18 mei opent de koning in het Rijksmuseum de langverwachte tentoonstelling Slavernij. Bij deze door de coronacrisis anderhalf jaar uitgestelde tentoonstelling wordt de bezoeker voortdurend geconfronteerd met zijn eigen spiegelbeeld. Door alle zalen heen zijn de wanden veelvuldig behangen met smalle spiegels, onderbroken door openingen in de wand. Er valt niet aan te ontkomen en de vraag dringt zich dan ook onvermijdelijk op: wie of wat zie je? Conservator Eveline Sint Nicolaas zegt desgevraagd dat de spiegels tot doel hebben om de bezoeker bewust te maken van zichzelf, maar ook van de ander. Ze vertelt dat het gebroken spiegel-effect hopelijk stemt tot nadenken en uitnodigt tot reflectie.

De climax volgt in de laatste van ruim tien zalen die verhalen over het Nederlandse slavernijverleden. Hier worden de spiegels voor het eerst niet onderbroken, maar vormen ze een aaneengesloten wand. In deze laatste zaal zijn geen teksten of objecten aanwezig, het behang met de daarop terugkerende woorden ‘liberté, egalité’ uitgezonderd. Sint Nicolaas spreekt de hoop uit dat de bezoeker in deze zaal de blik op het heden richt. Slavernij en haar uitvloeisels eindigden immers niet bij de afschaffing ervan in 1863, maar hebben nog altijd hun weerslag in de maatschappij, aldus de conservator.

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap