Spring naar de content
bron: pexels

Wat zijn webdesign ontwikkelingen in 2021?

De ontwikkelingen in webdesign voltrekken zich in een razendsnel tempo. Dat biedt veel voordelen voor websitebezoekers, die hierdoor genieten van snelle en gebruiksvriendelijke websites.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:

Tegelijkertijd illustreert deze trend voor veel bedrijven de noodzaak om de eigen achterhaalde website te vernieuwen. Maar wat zijn nu de kenmerken van een webdesign waarmee je in 2021 weer op de toekomst bent voorbereid? Hieronder een overzicht van de 6 belangrijkste ontwikkelingen.

Abboneer op een lidmaadschap

Hoe sympathiek!

Dit artikel krijg je van HP/De Tijd cadeau. Om ons te steunen en meer artikelen van en uit HP/De Tijd te lezen, word je vanaf slechts vier euro per maand lid in minder dan een minuut. Voor dat luttele bedrag lees je ook alle stukken uit het maandelijkse magazine digitaal.

Kies een lidmaatschap

1). Gedurfd webdesign

Er was een tijd dat veel bedrijfswebsites een exacte kopie van elkaar leken. Dat is inmiddels zeker niet meer het geval, want steeds meer sites vallen op door uitbundige lettertypen en kleurencombinaties waarmee het betreffende merk een duidelijk statement maakt.

Betekent dit dat iedere bedrijfswebsite tegenwoordig moet opvallen door een gedurfd webdesign? Nee hoor, het design moet immers ook aansluiten op je branding en de kleuren van je huisstijl. Voor veel bedrijven loont het in 2021 echter om online wat gedurfdere designkeuzes te gaan maken.

2). Meerkleurig webdesign 

Huh, webdesign is toch altijd meerkleurig? Dat klopt, maar in dit geval doelen we specifiek op een lichte en donkere variant van de website. De lichte variant kun je hierbij zien als de normale versie zoals die overdag aan de bezoeker wordt getoond.

Steeds meer bedrijfswebsites hebben daarnaast ook een zogenaamde dark mode, een trend die is komen overwaaien uit verschillende apps voor smartphones. De websitebezoeker kan de donkere versie van de website ’s avonds activeren voor meer rust aan de ogen en een betere leesbaarheid.

3). Driedimensionaal webdesign

Daar waar webdesigners belangrijke elementen op een website in het verleden probeerden uit te lichten met felle kleuren, zijn deze op de bedrijfswebsites anno nu al steeds meer gemeengoed (zie ontwikkeling #1). Hierdoor is een slim gebruik van diepte de nieuwste troef in de designwereld.

Van driedimensionale elementen zoals knoppen met schaduwen kijkt al niemand meer op, maar absoluut onderscheidend zijn de 3D-gegenereerde afbeeldingen op steeds meer bedrijfswebsites. Websitebezoekers worden hierdoor ondergedompeld in een rijke driedimensionale ervaring.

4). Visueel webdesign 

Wie herinnert zich nog de bedrijfswebsites van pakweg een decennium geleden? Deze bestonden doorgaans voornamelijk uit tekst en, als je geluk had als bezoeker, een paar korrelige afbeeldingen. Nu is dit nauwelijks nog voor te stellen en wordt webdesign gedomineerd door visuele elementen.

Op moderne websites vormen foto’s een verrijking voor onder meer blogartikelen en teampagina’s, terwijl illustraties bepaalde diensten of productcategorieën visualiseren. Een goed webdesign bureau verstaat de kunst om deze twee totaal verschillende beeldvormen naadloos samen te laten smelten.

5). Interactief webdesign

Webdesign wordt anno 2021 steeds interactiever. Dat betekent dat de acties die een bezoeker onderneemt op de bedrijfswebsite, gevolgen hebben voor het ontwerp van de pagina. Met name het gebruik van micro-interacties en micro-animaties is hierbij sterk in opkomst.

Denk bij micro-interacties aan welbekende effecten zoals een knop die verandert van kleur als je er met de muisaanwijzer overheen gaat. Een voorbeeld van een micro-animatie zijn bewegende pijlen die de aandacht van de bezoeker richting een belangrijke knop op de bedrijfswebsite leiden.

6). Toegankelijk webdesign

Zoals bij alle trends is ook bij de bovengenoemde trends een tegenbeweging zichtbaar. Want felle kleuren, driedimensionale en interactieve elementen en micro-interacties en -animaties resulteren bij een verkeerd gebruik al snel in een onrustige en onoverzichtelijke gebruikerservaring.

De uitdaging is dan ook om in een webdesign de kracht van bovengenoemde foefjes te combineren met een toegankelijke uitstraling. Zeker in de huidige coronatijd waarin ook steeds meer ouderen hun aankopen online doen. Een ervaren webdesign bureau kan dit probleemloos voor je realiseren.

Beweeg mee met de ontwikkelingen in webdesign

In een tijdperk waarin steeds meer bedrijven het belang van online zichtbaarheid beseffen, wordt de concurrentie tussen bedrijfswebsites alsmaar groter. Modern webdesign is in deze context de ultieme tool om op te vallen in de overvloed van aanbieders. Ook legt het de basis voor andere fundamentele aspecten van je website, zoals vindbaarheid, gebruikerservaring en laadsnelheid. Webton is een goed voorbeeld van een ervaren partij die een representatieve bedrijfswebsite met een kwalitatief hoogwaardig webdesign voor je kan verzorgen.