Spring naar de content

Hoe zorg je voor een betere communicatie met je achterban?

Of je nu bij politiek actief bent bij een gemeente of op landelijk niveau, communicatie met je achterban is belangrijk. Communicatie gaat beide kanten op; aan de ene kant haal je ideeën, problemen en oplossingen op uit het veld, en aan de andere kant communiceer je wat je voor elkaar hebt gekregen.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:

Transparantie is daarbij het nieuwe sleutelwoord. Maar hoe zorg je ervoor dat je goed communiceert met je achterban? Het is zeker niet zo dat je álles maar moet weten en overal op moet reageren. Toch kan het verstandig zijn om je te verdiepen in wat basis communicatievaardigheden.

Abboneer op een lidmaadschap

Hoe sympathiek!

Dit artikel krijg je van HP/De Tijd cadeau. Om ons te steunen en meer artikelen van en uit HP/De Tijd te lezen, word je vanaf slechts vier euro per maand lid in minder dan een minuut. Voor dat luttele bedrag lees je ook alle stukken uit het maandelijkse magazine digitaal.

Kies een lidmaatschap

Hoe leer je beter communiceren?

Vooral door veel te communiceren. Je leert door te doen. Maar gelukkig kan je ook veel leren door bijvoorbeeld trainingen en masterclasses te volgen!

Je leert hier onder andere hoe je een boodschap zo kunt brengen dat deze duidelijk is voor alle betrokkenen. En waarom het belangrijk is om op de hoogte te zijn van wat er speelt in je achterban en onder betrokken stakeholders.

Dit is relevant voor alle organisaties die informatie moeten overbrengen op media, achterban of andere betrokkenen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan communicatie aan leden van een belangenorganisatie, of communicatie vanaf een politieke partij naar de stemmers/leden. 

Een praktijkvoorbeeld

De afgelopen anderhalf jaar heeft het land door de corona-pandemie, af en aan, op slot gezeten. Om te zorgen dat de gedragsregels, financiële steunmaatregelen en stand van zaken rondom het virus duidelijk waren is communicatie cruciaal geweest. 

De ministeries hebben heel hard gewerkt om zoveel mogelijk informatie te verzamelen om het publiek goed te kunnen informeren. Daarbij hebben ze zich laten voorzien van informatie uit veel verschillende hoeken, de wetenschap, de wereldpolitiek, de (besmettings)cijfers, noem maar op. Hier komt naast communicatie ook een deel Public Affairs bij kijken, in de vorm van de omgang met stakeholders en lobbyisten namens verschillende sectoren. Veel sectoren zullen vinden dat zij steun verdienen, of eerder weer open mogen, wat ze communiceren naar de politiek. Het is vervolgens aan hen om de argumenten te wegen en de beslissing te maken. 

Met heldere communicatie is het belangrijk om zowel via de persconferenties als via de (sociale) media uit te leggen welke maatregelen er gaan gelden en waarom. Daarbij is het verstandig om altijd nog ruimte te laten voor vragen. Met een goede voorbereiding en communicatie met de samenleving kan er daar een doordacht antwoord op komen.