Spring naar de content
bron: pexels

Drukte bij online marketingbureaus na corona-lockdowns

De pandemie en de lockdowns die daar op volgden hebben veel gedaan binnen de economie. Diverse sectoren zijn bijzonder hard geraakt en zagen hun omzet verdampen, terwijl er aan de andere kant ook sectoren waren die ‘profiteerden’ van de Corona lockdowns. De online marketing branche is zo’n sector die hard is gegroeid in de Corona periode.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:

“Bedrijven moesten noodgedwongen naar online. De fysieke winkel werd gesloten en het enige dat de ondernemer nog wat ruimte kon bieden waren de e-commerce activiteiten”, zo vertelt Henri van online marketing bureau HV Media.

Rond de lockdowns heeft het SEO bureau veel bedrijven op weg kunnen helpen om zich toch zo goed als mogelijk door de pandemie te worstelen. “Het is vaak een uitdaging. Helemaal als je winkel van de ene op de andere dag wordt gesloten en er überhaupt nog geen webshop is. Maar ook voor de horeca is het hartverscheurend om te zien hoe die horeca ondernemers zijn getroffen”, zo stelt de online marketeer.

Abboneer op een lidmaadschap

Flinke korting op een digitaal jaarabonnement

Sluit nu voordelig een abonnement af en maak kennis met de journalistieke kracht van HP/De Tijd. (Op elk moment opzegbaar.)

Word abonnee

Online marketing misvattingen & de lockdowns

Voor veel bedrijven was online marketing dé uitkomst om de lockdowns te overleven. Veel bedrijven maakten nog gebruik van traditionele verkoopkanalen zoals beurzen. “Ook deze beurzen werden natuurlijk afgelast. Hierdoor viel voor veel bedrijven dus een grote bron van inkomsten en sales weg. Aan de andere kant bespaarden de bedrijven ook de hoge kosten van dergelijke beurzen. Met dat budget kon het SEO bureau vervolgens weer aan de slag om de online marketing op te pakken”, aldus de SEO specialist.

Bij ondernemers waren er veel misvattingen over de wereld van online marketing. Henri: “Bij ondernemers viel van de ene op de andere dag bijna alle omzet weg. Men wilde direct een reddingsboei en zag dat in online marketing. We moeten alleen ook realistisch zijn; als je echt organisch goed gevonden wilt worden, is dit een project van een langere termijn. Op korte termijn kunnen we natuurlijk adverteren bij Google, maar daar hangt dan ook weer een prijskaartje aan.” 

De grootste misvatting is toch wel dat mensen denken dat bovenaan in Google komen zaligmakend is. Dat is volgens de ondernemer niet het geval. Henri stelt hierover: ”De lockdowns zorgden voor een enorme urgentie. Men wilde zo snel als mogelijk mooie online resultaten. Dit is in veel gevallen ook gelukt, maar het is wel belangrijk om goed de tijd te nemen voor de basis van marketing. Wat maakt een bedrijf of website nu uniek in de markt? Wat zijn de unique selling points? Welke zoekwoorden zijn relevent voor de juiste doelgroep? En hoe zorg je er voor dat je ook opvalt in de zoekresultaten. Het zijn stappen die ondernemers vaak overslaan, men wil direct resultaten in Google. In dat geval zeggen wij vaak: eerst een stapje terug. Wat wil de ondernemer? Meer bezoekers of meer kopende klanten? Op basis daarvan wordt dan een degelijk plan van aanpak vastgesteld om ons zo te richten op de zoekwoorden waar ook daadwerkelijk conversie op zit.”

Corona heeft de kijk op marketing veranderd

Corona heeft veel ondernemers aan het denken gezet, ook bij internet marketing bureau HV Media. “Het is goed dat ondernemers niet langer meer afhankelijk willen zijn van één verkoopkanaal of marketingkanaal. De markt van online marketing was de laatste jaren al hard stijgend, ik denk dat de pandemie vooral voor een stroomversnelling heeft gezorgd en dit traject nog sneller in gang heeft gezet.”

Toch hoopt de online marketing ondernemer dat we ook weer snel terugkeren naar het ‘normale leven’. “Online is een prachtig medium, maar laten we eerlijk wezen: er is toch niets prettiger dan gewoon iemand in de ogen te kunnen kijken. Het is een vorm van zaken doen waarvan ik hoop dat deze weer snel terugkomt”, zo stelt de SEO specialist