Spring naar de content
bron: Nikki Lucy/Studio Copain

Mu.Zee toont ‘een’ geschiedenis van de Belgische kunst

Het onlangs heropende museum Mu.Zee in Oostende toont een chronologisch overzicht van Belgische kunst vanaf 1880 tot heden, zonder daarbij nationalistische gevoelens aan te wakkeren.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Nick Muller

Mu.Zee - 100 % van bij ons’ is de slagzin van het onlangs heropende museum Mu.Zee in Oostende. Het museum, dat gevestigd is in een voormalig warenhuis uit 1948 dat tijdens de pandemie werd verbouwd, heeft lang over deze zin zitten dubben. Het gebruik van nationalistische termen ligt in elk land gevoelig, maar dat geldt in het bijzonder voor België. De complexe politieke verhoudingen tussen Wallonië en Vlaanderen, tussen de federale staat en de deelstaten en het altijd sluimerende nationalisme (denk aan de N-VA) zorgen ervoor dat woorden als ‘Belgisch’ en ‘Vlaams’ met grote voorzichtigheid worden gebruikt. De oorspronkelijke leus ('Mu.Zee - 100 % Belgisch') werd dan ook al snel vervangen.

In de lichte ontvangsthal van het museum, waar vroeger de kassa's van het warenhuis stonden, zie ik de nieuwe slogan een aantal keer afgedrukt op reclamefolders. Ik moest onwillekeurig denken aan een bundel in het Nederlands vertaalde lezingen van de Oostenrijkse schrijver Stefan Zweig (1881 - 1942) die ik deze zomer las: Aan de Europeanen van vandaag en morgen. In een van de verrassend actuele lezingen (ze zijn in de jaren dertig geschreven) legt hij een verband tussen kunst en nationalisme. Zweig schrijft: “Elk volk, elke natie drukte zich uit in haar eigen stem, creëerde een nationalisme van de kunst en zo ontstond ook snel een ander soort nationalisme, dat van een gevaarlijke trots en een verlangen naar macht.”

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 4 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap