Spring naar de content

Jouw website ontwerpen: Tips voor een goede lay-out

Hoe vaak heb jij gehad dat je op een website beland, maar deze lastig te navigeren is of er zeer onprofessioneel en verouderd uitziet? En op hoeveel van deze websites heb je uiteindelijk een aankoop gedaan?

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:

Het antwoord op de laatste vraag ligt waarschijnlijk dicht bij de nul. Onbewust vormen we in een fractie van een seconde een mening over de aangeklikte website. Dit bewijst hoe cruciaal het is om een aansprekende en duidelijke layout op jouw website te hebben. Om gunstige cijfers te behalen, mag een goede layout niet vergeten worden. Een website is het visitekaartje van jouw bedrijf. Wanneer het design van jouw website niet aanspreekt, kun je dat merken aan bijvoorbeeld het aantal website bezoeken, de bounce rate en het aantal conversies. Let er wel op dat naast webdesign, ook bijvoorbeeld de domeinnaam invloed kan hebben op het aantal website bezoeken. Hieronder geven we je enkele waardevolle tips voor een goede website layout.

Abboneer op een lidmaadschap

Hoe sympathiek!

Dit artikel krijg je van HP/De Tijd cadeau. Om ons te steunen en meer artikelen van en uit HP/De Tijd te lezen, word je vanaf slechts vier euro per maand lid in minder dan een minuut. Voor dat luttele bedrag lees je ook alle stukken uit het maandelijkse magazine digitaal.

Kies een lidmaatschap

De basis van een goede layout

Je start met het leggen van een solide basis. Bepaalde knoppen moeten gemakkelijk te vinden zijn voor jouw bezoekers, zoals ‘contact’, ‘home’ of ‘mijn account’. Denk hierbij ook na over jouw doelgroep. Heeft jouw merk tevens een fysieke vestiging? Zorg dan voor duidelijke navigatie naar die vestiging. 

Het is handig om een kijkje te nemen op betrouwbare websites waar jij zelf ook regelmatig op te vinden bent. Bekijk welke informatie zij hebben staan op hun homepage en laat je hierdoor inspireren. 

Mobielvriendelijke website 

Jouw website moet goed te navigeren zijn op desktop, maar ook op mobiele apparaten. Steeds meer mensen bekijken websites op hun telefoon. Met name wanneer jouw doelgroep jonger is, dien je hierop te letten. Een webdesign wat zich niet aanpast aan het type apparaat, kan al snel voor ergernissen zorgen bij bezoekers. Bovendien zal Google je website minder hoog in de zoekresultaten zetten wanneer jouw website design niet is geoptimaliseerd voor mobiel gebruik. 

Houd de layout overzichtelijk en rustig

Houd in gedachten dat jouw homepage de ‘etalage’ van jouw website is. De voorbijganger moet getriggerd worden meer te willen zien en dus verder te gaan klikken. Een website die volledig volgebouwd staat met allerlei teksten en afbeeldingen, is lastiger te navigeren. Wanneer jouw bezoeker onmiddellijk voor veel keuzes komt te staan, kan dat overweldigend aanvoelen. Zorg er daarom voor dat met name jouw homepage overzichtelijk en rustig oogt. Dit kun je bereiken door wat witruimte toe te voegen, een ruimte waar dus niets in staat. Hiermee benadruk je wat er wél staat. 

Wat tevens voor rust kan zorgen, is symmetrie. Veel mensen vinden dat er erg prettig uitzien. Let er echter wel op dat alles goed uitgelijnd is; het ziet er al snel onprofessioneel uit wanneer niet alles netjes naast elkaar staat. 

Ten slotte is het van belang een consistent kleurgebruik te hanteren. We herkennen allemaal het geel en blauw van IKEA en de rode kleur van Coca Cola. Kies voor kleuren die passen bij wat jouw website moet uitstralen, en houd deze kleuren ook vast. Dit zorgt voor herkenbaarheid en maakt tegelijkertijd een geheel van jouw webpagina’s. 

Veel plezier met jouw website maken!