Spring naar de content

Het nut van een goede nachtrust

Wist je dat een kwart van Nederland te kampen heeft met slaapproblemen? Slecht slapen heeft veel impact op je dagelijkse leven. Slaap je eens één nachtje wat minder goed, dan haal je dat wel weer in. Maar regelmatig slecht slapen heeft veel gevolgen waar je zowel privé maar ook op het werk, behoorlijk last van kunt hebben.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:

Slecht slapen

Abboneer op een lidmaadschap

Hoe sympathiek!

Dit artikel krijg je van HP/De Tijd cadeau. Om ons te steunen en meer artikelen van en uit HP/De Tijd te lezen, word je vanaf slechts vier euro per maand lid in minder dan een minuut. Voor dat luttele bedrag lees je ook alle stukken uit het maandelijkse magazine digitaal.

Kies een lidmaatschap

Na één nachtje slecht slapen heb je de volgende dag vaak al last van verminderde concentratie, een wat korter lontje en misschien ook zichtbare wallen onder je ogen. Maar ook trillen, een slaperig gevoel en een lager libido zijn na een slechte nacht niet vreemd. Slaap je drie of meer nachten slecht, dan krijgt je lichaam onvoldoende rust en worden de klachten ook erger. Dit uit zich in een verzwakt immuunsysteem waardoor je sneller ziek wordt. Maar ook een bleke huid en spierpijn of spiersamentrekkingen zijn een gevolg. Krijg je een lange tijd geen of veel te weinig slaap, dan kun je zelfs last krijgen van hallucinaties. 

Te vroeg wakker

Word je te vroeg wakker, ook dan kun je een moe gevoel ervaren waar je gedurende de dag last van hebt. Gelukkig helpt een goed slaapritueel je hier vaak weer snel van af. Naast de bekende ‘kijk geen tv het laatste uur’ zijn er nog meer tips. Kies altijd voor prettig beddengoed van natuurlijke materialen en let er op dat je dekbed de goede warmteklasse heeft. Daardoor heb je het niet te koud of te warm in de nacht en wordt je niet zwetend wakker. Probeer als je wakker wordt niet op de klok te kijken. Door te kijken hoe laat het is, activeer je je hersenen. Ook als je naar het toilet moet gedurende de nacht, doe je er goed aan om je dekbed dicht te slaan zodat je bed lekker warm blijft. Stap vervolgens in bed met de gedachte dat het nog lekker slaaptijd is. Zo help je je mind om weer snel in slaap te vallen.