Spring naar de content

Ontwikkelingen in online zoekgedrag

Zoekmachines zoals Google zijn niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven. De manier waarop we informatie tot ons nemen is veelal digitaal. Maar hoe we onze online weg weten te vinden ontwikkelt zich door de jaren heen. SEO bureau Blauwe Monsters ziet drie grote ontwikkelingen in het online zoekgedrag.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
  1. Zoekresultaten steeds visueler

    Het is al een tijdje aan de gang, zoekresultaten worden alsmaar visueler. De zoekmachine laat niet meer alleen een link en tekst zien, maar ook steeds vaker afbeeldingen, een plattegrond of reviewsterren. Doe hier je voordeel mee met lokale SEO en structured data. Hierdoor pak je meer ruimte in de zoekmachine resultaten.
  2. B2B-markt zoekt ook online

    Niet alleen de consument, maar ook de bedrijven starten hun zoektocht online. 98% van de professionele inkopers oriënteert zich namelijk eerst online voordat ze overgaan tot een aankoopbeslissing. Dit biedt enorme kansen voor traditionele B2B-bedrijven zoals groothandels en zakelijke dienstverleners om hierop in te spelen.
  3. Meer dan Google

    Bij zoekmachine-optimalisatie denken we vaak direct aan Google. Met een marktaandeel van 94% van alle zoekopdrachten in Nederland is dat ook logisch. Maar concurrenten liggen op de loer. Van de Nederlandse desktopgebruikers gebruikt 6,6% Bing en de privacy-zoekmachine DuckDuckGo groeit ook ieder jaar. Daarnaast slaan steeds meer consumenten de zoekmachine over en starten hun zoektocht naar een product in een marketplace, zoals Bol.com of Amazon. Mensen die op zoek zijn naar informatie en entertainment starten steeds vaker op YouTube.

Doe je voordeel met deze ontwikkelingen

De kansen in online marketing blijven groot en het is nooit te laat om te beginnen of te professionaliseren. Blauwe Monsters helpt klanten om online echt succesvol te zijn. Aanwezig zijn in de zoekmachines is een belangrijk onderdeel van je digitale strategie. Organisch scoren in Google doe je door je te focussen op de drie aspecten content, linkbuilding en techniek. Als deze drie optimaal zijn haal je het meeste uit je website.