Spring naar de content
bron: pexels

De oorzaak van de stijgende verkoopprijzen en lege schappen

Stijgende verkoopprijzen, wellicht dat je hier zelf de laatste anderhalf jaar ook tegenaan bent gelopen bij de aanschaf van meubels of het plaatsen van een schutting. Dat deze stijging gelinkt kan worden aan de Corona crisis dat is je waarschijnlijk niet ontgaan, maar wat is hier precies de oorzaak van en kunnen we al iets zeggen over hoe de toekomst zich zal ontwikkelen? 

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:

Een tekort aan zeecontainers

Abboneer op een lidmaadschap

Hoe sympathiek!

Dit artikel krijg je van HP/De Tijd cadeau. Om ons te steunen en meer artikelen van en uit HP/De Tijd te lezen, word je vanaf slechts vier euro per maand lid in minder dan een minuut. Voor dat luttele bedrag lees je ook alle stukken uit het maandelijkse magazine digitaal.

Kies een lidmaatschap

Februari 2020, het moment dat COVID-19 officieel een uitbraak van wereldformaat was. Niet alleen in de gezondheidszorg was er paniek, ook de wereldhandel ondervond hier direct de nadelige effecten van. Zo werden in Azië vele havens gesloten vanwege grote uitbraken en werden zeecontainers aan de kant gezet vanwege de stilgevallen wereldhandel. Zowel de distributie als productie lag stil in Aziatische landen en dit zorgde ervoor dat consumenten soms wel maanden moesten wachten op hun bestelde producten. Toen eenmaal sneller dan verwacht de wereldhandel weer op gang kwam (de thuiswerkende consument begon steeds meer producten online te bestellen), was er sprake van een tekort aan containers. Als klap op de vuurpijl was er ook nog eens sprake van een opstopping in het Suezkanaal, waardoor de containers die wél werden verscheept op één van de schepen in dit kanaal vaststond. Kortom, vertraging op vertraging.

Stijgende verkoopprijzen en lege schappen

De verstopping in het Suezkanaal, samen met de tijdelijk stilgevallen wereldhandel zorgden voor een hoop achterstanden en tekorten. Waar voorheen het vooral de ‘Made in China’ producten waren die een lange levertijd kenden, zijn het nu voornamelijk supermarktproducten. Toch hoeven we niet bang te zijn voor lege schappen, aangezien deze achterstand voornamelijk betrekking heeft op actiematige producten in plaats van voedingsproducten. In dit geval kunnen acties gewoonweg opgeschoven worden en ondervindt de consument hier verder geen nadelen van. 

Waar de consument meer van merkt, zijn de stijgende verkoopprijzen. Doordat de transportkosten vanwege het tekort aan zeecontainers namelijk zo enorm zijn gestegen (waar voorheen een container 600 euro kostte, is dit op het moment soms zelfs 15.000 euro), moet dit op de een of andere manier door producenten terugverdiend worden. Hoe dit uiteindelijk wordt doorberekend verschilt per type product. Zo zal dit voor kleinere producten die per duizend vervoerd kunnen worden minder zwaar zijn dan voor grotere producten waar dit niet het geval voor is, zoals meubels. Zo hebben sommige meubelwinkels hun verkoopprijzen al met een kwart moeten verhogen. 

De toekomst

De toekomst is nog vrij onzeker. Uiteraard zijn veel producenten op zoek naar alternatieven, zoals het produceren binnen Europa of het kiezen voor andere manieren van vervoer om een situatie zoals deze in de toekomst zoveel mogelijk voor te zijn. Toch zitten we op het moment nog steeds met de achterstanden en tekorten en is dit iets wat eerst nog opgelost dient te worden. Klein bijkomend voordeel is wel dat, mocht er gezocht worden naar alternatief vervoer of productie dichterbij, dit een positief effect zal hebben op het milieu. Heeft deze crisis misschien toch nog wat moois teweeg gebracht.