bron: robin utrecht/anp

Recensie: Claudia de Breij wil te graag ‘maatjes’ zijn met Amalia

In haar boek over prinses Amalia neemt Claudia de Breij te weinig afstand van haar onderwerp. Het is een aardig boekje geworden waar eigenlijk veel meer in had kunnen zitten, schrijft Kemal Rijken. "Het boek geeft een globaal beeld van Amalia, maar onthult niet wie zij nu echt is en wat haar inhoudelijk beweegt. Voor een auteur die totale vrijheid heeft gekregen heeft De Breij er inhoudelijk te weinig uitgehaald."

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Kemal Rijken

"Alle Nederlandse pers oprotten!" riep koning Willem-Alexander als elfjarige in 1978 in Ierland. Als jonge prins was hij daar op vakantie en tijdens het persmoment zou hij genoeg hebben gehad van de Nederlandse journalisten. Thuis ontstond een media-rel, zijn eerste, en verontruste burgers vroegen zich in ingezonden brieven aan kranten af of ‘dat heerschap niet opgroeit voor galg en rad’. Toen journaliste Renate Rubinstein in 1985 een boekje mocht schrijven ter gelegenheid van de achttiende verjaardag van Willem-Alexander, ging ze op de rel in. Was het een kwajongensstreek of zat er meer achter? In de kranten hadden Nederlandse fotografen destijds al verduidelijkt dat de Nederlandse pers op het moment in kwestie verzocht was om plaats te maken voor de Ierse pers en dat de prins daarom ‘oprotten’ had gezegd. Rubinstein sprak hem erover aan en schreef: "Het is haast niet te geloven, maar in werkelijkheid was het jongetje nóg braver. Alexander vertelt: 'Er stond een vliegtuig naar Amsterdam te vertrekken, dat moesten ze halen.' Hij had dus behulpzaam willen zijn."

Een dergelijke passage kun je niet terugvinden in het boek Amalia van Claudia de Breij, alleen al omdat prinses Amalia geen rel op haar naam heeft staan. In het kader van de traditie – voorafgaand aan Rubinsteins boekje schreef Hella Haasse in 1955 een boek over de bijna achttienjarige Beatrix – werd de cabaretière door de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) benaderd of zij een boekje over Amalia wilde maken. Een slimme publicitaire zet. Allereerst is De Breij geen journaliste, die waar mogelijk doorvraagt. Ten tweede is zij geliefd bij een groot publiek, maakt ze geen zwartgallige grappen en verkondigt ze geen controversiële mening, ook niet over het koningshuis.

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.