Spring naar de content

5 grote misvattingen over bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering

Er zijn bedrijven die optimaal verzekerd zijn tegen allerlei risico’s en er zijn ondernemers die denken goed verzekerd te zijn tegen bijvoorbeeld bedrijfsaansprakelijkheid. De groep ondernemers die niet goed is verzekerd tegen aansprakelijkheid denkt vaak onterecht dat wel te zijn.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:

Bekijk hier maar eens waar de dekking van een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering in voorziet. Het is dan snel duidelijk dat deze verzekering voor bedrijven van belang is om de gevolgen van claims door schade aan spullen of letselschade te dekken. Het is dan ook belangrijk om vijf grote misvattingen over bedrijfsaansprakelijkheidsverzekeringen uit de wereld te helpen.

1. Dekking particuliere aansprakelijkheid is genoeg
Ondernemers met een eenmanszaak die denken dat de dekking van de particuliere aansprakelijkheidsverzekering voldoende is, komen bedrogen uit. Je bent als ZZP’er weliswaar je bedrijf, maar de risico’s van schade aan spullen van derden of aan personen valt buiten de particuliere verzekering tegen aansprakelijkheid. Wie bij een opdrachtgever thuis aan het klussen is en wat kapot maakt, draait daarom zelf voor de schade op. Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering dekt deze schade.

2. Algemene voorwaarden zijn voldoende
Het is mogelijk om in de algemene voorwaarden op te nemen dat je niet aansprakelijk bent te stellen voor schade door producten. Het is echter niet zo dat de aansprakelijkheid daarmee ook daadwerkelijk vervalt. Als een product schade veroorzaakt bij een klant dan kan deze je bedrijf uiteraard aansprakelijk stellen. Indien de aansprakelijkheid niet wordt erkend dan bestaat de kans dat er een claim volgt met een gang naar de rechtbank. De rechter heeft wat dat betreft de mogelijkheid om buiten de algemene voorwaarden van je bedrijf om te gaan en vast te stellen dat er sprake is van bedrijfsaansprakelijkheid.

3. Gedachte geen risico te lopen
Er zijn bedrijven waar zich sinds het bestaan geen schadegebeurtenissen hebben voorgedaan. Daar kan de gedachte uit voortvloeien dat er geen risico wordt gelopen op de mogelijkheid dat er een keer schade aan een ander of aan spullen van een derde wordt toegebracht. Het risico is echter altijd wel aanwezig. Daarom is het ook een misvatting dat als er tot op heden geen schade is geweest er ook geen bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering afgesloten hoeft te worden.

4. Rechtsbijstandverzekering is voldoende
Een andere misvatting is dat een rechtsbijstandverzekering afdoende is om beschermd te worden tegen schadeclaims ingevolge aansprakelijkheid. Een rechtsbijstandverzekering voorziet in juridische bijstand, maar dekt zeker niet de gevolgen van aansprakelijkheid voor schade. De financiële gevolgen van de schadeclaim zelf blijven dan ook onder de verantwoordelijkheid van het bedrijf vallen.

5. Premie is te duur
Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering kost inderdaad geld, maar in verhouding is het veel goedkoper dan vele schadeclaims met grote financiële gevolgen. Het komt heus voor dat dat er schadeclaims zijn ter hoogte van een miljoen euro. Bovendien is de premie altijd afgestemd op het bedrijf en op de eigen voorkeuren. Het is bijvoorbeeld onder meer mogelijk om de premie omlaag te brengen door voor een hoger eigen risico te kiezen. Het hoger eigen risico is wat dat betreft in te calculeren indien er wel een schadeclaim volgt. De premie is bovendien fiscaal aftrekbaar.

Paywall

Wilt u dit artikel lezen? Word abonnee, vanaf slechts 5 euro per maand.

Lees onbeperkt premium artikelen met een digitaal abonnement.

Kies een lidmaatschap