Spring naar de content

Belang van SEO steeds groter voor organisaties

Steeds meer organisaties zetten in op SEO, een afkorting van Search Engine Optimization. In de praktijk betekent het niets meer dan het verkrijgen van hoge posities in de zoekresultaten op de meest relevante zoekwoorden. Het klinkt simpel, maar is dat in de praktijk vaak niet. Voor veel organisaties reden om een specialist op het gebied van linkbuilding, SEO-optimalisatie en bijvoorbeeld het creëren van content in te schakelen. Soms als een vaste kracht, in andere gevallen als externe freelancer. Wat maakt dat SEO zo ingewikkeld is? Uit welke factoren bestaat deze vorm van marketing eigenlijk? In dit artikel lees je er meer over.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:

SEO bestaat uit verschillende componenten 

SEO is een overkoepelende term voor verschillende componenten, die te maken hebben met de factoren waarop een zoekmachine als Google let bij het vaststellen van de positie van een website. Des te meer backlinks een website vergaard heeft, des te waardevoller zal Google de website inschatten. Onder een backlink verstaat men een link vanaf een andere website. Niet iedere website is geschikt voor het vergaren van backlinks. De website waarop naar de website van je organisatie gerefereerd wordt moet relevant zijn. Het is één van de zaken waarmee een marketing agency je kan helpen. Er is echter nog veel meer dan het vergaren van backlinks. 

Abboneer op een lidmaadschap

Hoe sympathiek!

Dit artikel krijg je van HP/De Tijd cadeau. Word met één click op de doneerknop donateur en steun daarmee de onafhankelijke journalistiek van HP/De Tijd.

Doneren

Zoekwoordenonderzoek voor relevante zoekwoorden 

Voordat je op jacht kunt gaan naar geschikte backlinks, is het zaak om relevante zoekwoorden te vinden. Het is belangrijk dat een bezoeker op je website het antwoord vindt op zijn of haar vraag. Dat kan een antwoord zijn in de vorm van content, maar ook in de vorm van een product of dienst. Een zoekwoordenonderzoek helpt je de juiste bezoekers naar je website te trekken. Welke doelgroep kan jij bedienen en hoe bereik je ze? De zoekwoorden laat je terugkomen in het linkprofiel van je website, opgebouwd met backlinks. Ook is het zoekwoordenonderzoek bedoeld voor het creëren van content op de website. Over welke onderwerpen willen je bezoekers meer weten? 

SEO-strategie belangrijker geworden door toenemende concurrentie 

Een groeiende concurrentie maakt het voor veel bedrijven steeds belangrijker om vindbaar te zijn in de zoekmachine. Het aantal websites en met name webshops is de afgelopen jaren geëxplodeerd. Niet alleen in Nederland, maar ook elders in de wereld. Consumenten zien hun vraag over het algemeen beantwoord worden op een van de eerste vier of vijf websites die verschijnen in de zoekresultaten. Staat de website van jouw organisatie hier niet bij? In dat geval is de kans groot dat je potentiële klanten en daarmee omzet misloopt.

Bedrijven besteden SEO vaak uit aan specialisten 

Zelf aan de slag gaan met de uitvoering van een SEO-strategie is uitdagend en tijdrovend. Veel organisaties kiezen met name vanwege de tijd die SEO kost voor het inhuren van een specialist. Daarbij kan het veel geld besparen, wanneer een SEO-strategie direct op de juiste wijze vormgegeven wordt. Specialisten hebben de beginnersfouten al gemaakt, waardoor er sneller resultaat geboekt wordt. Niet onbelangrijk; deze specialisten hebben het netwerk om de SEO-strategie succesvol uit te kunnen voeren.